Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklambråk i riksdagen

Publicerad: 18 mars 2014, 15:26

Annika Lillemets, Gunnar Andrén.

Foto: Riksdagen.

Miljöpartisten och riksdagsledamoten Annika Lillemets framträdde i talarstolen i riksdagen förra veckan och vill utöka reklamskatten till att omfatta tv, radio och internet. Folkpartisten Gunnar Andrén var inte sen att gå till motangrepp.


Annika Lillemets krävde bland annat att man skulle tillsätta en utredning för att undersöka om man ska utöka reklamskatten.

–  Reklam uppmuntrar folk många gånger till att köpa saker som man inte  behöver. Det handlar mycket om livsstilsreklam och att köpa sig en  livsstil. Men man skulle behöva fler jordklot om alla skulle leva som vi  gör i Sverige idag, säger Annika Lillemets angående diskussionen i  riksdagen.

Hon menar att reklam leder till att träd fälls utan nytta,  att den personliga integriteten kränks och att man stressar människor  till en konsumentinriktad livsstil.

– Jag kan också verkligen finna  ett nöje att i köpa något vackert, men det som är fel är att det är så  uppskruvat, säger Annika Lillemets.

Hon mötte mothugg i form av Gunnar Andrén som frågade om partiet i så fall skulle låta bli att sätta upp valaffischer.

– Det inte är det som vi diskuterar. Det är skillnad på samhällsinformation och kommersiell information, säger han.

Gunnar Andrén köper inte förklaringen och gick till motangrepp.
– Jag ville påpeka inkonsekvensen i hennes syn på att reklam. Jag tycker inte att man kan särbehandla innehållet, säger han.

Han  har både varit politisk redaktör på Sundsvalls och chefredaktör för  Pressens tidning.  Gunnar Andrén har också varit redaktör för  Folkpartiets tidning NU.

– Jag är ju en gammal tidningsgubbe och jag  tycker att annonstavlor oavsett om det gäller exempelvis tv eller  stortavlor också är nyheter och därmed har ett informationsvärde, säger  han.

Han påpekar också att Skatteutskottet går i rakt motsatt  riktning i förhållande till Annika Lillemets förlag när det gäller  reklamskatten. Det vill säga man har tolv år i sträck sagt att den bör  avvecklas, enligt Gunnar Andrén.

– Den stora skattebasen har varit  Eniro, men katalogbranschen har brakat samman och staten går miste om  ett par hundra miljoner kronor. Snart är det bara dagstidningarna  kvar. Den yttersta konsekvensen av det är ju att man beskattar den goda  journalistiken. Det tycker jag är en väldigt dålig politik, säger Gunnar  Andrén.

Han tycker att Annika Lillemets förlag är lika bisarrt som  när Thomas Bodström föreslog att man skulle lägga all tv-reklam efter  programmen.

– Vem fasen vill annonsera när det inte är någon som tittar, säger Gunnar Andrén.

Han uppger att han inte känner sig särskilt förvånad över att Annika Lillemets inte tänker backa kring partiets valaffischer.
–  Jag tänkte att det var en så konstig åsikt att jag inte riktigt visste  om jag skulle ställa mig upp och polemisera mot den. Men det var ju  ingen annan som gjorde det, säger Gunnar Andrén.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News