Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklambråk mellan idrottshjälten och bensinbolaget

Publicerad: 30 januari 2017, 07:34

Stefan Holm

Foto: Frankie Fouganthin/Wikimedia Commons

St1 använde Stefan Holms OS-guld i en reklamjingel nu står parterna mot varandra i rätten, kampanj mot Uber växer på sociala medier och Google donerar miljoner efter Trumps nya flyktingpolitik. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerST1ReklamDonald Trump

Stefan Holm i reklambåk
På tisdag går Stefan Holm upp i tingsrätten mot St1. Bensinbolaget har gjort en pastisch på det klassiska referatet då höjdhopparen tog OS-guld 2004 för en reklamjingel, utan att fråga Stefan Holm. Reklamjingeln sändes första gången under 2014.

"Stefan Wong stryker sig över huvudet, två, tre, fyra, fem gånger över ansiktet."
"Jag tror han vågar tanka obemannat."
"Tror du det?"
"Han vågar."
"13,36, Stefan Wong, det kan vara den billigaste tanken i dag. Här kommer Stefan fram mot bilen, upp där med pumphandtaget och han klaaaaarar. Han klarar, han klarar. Han vågar tanka annorlunda på St1 för 13,36. Han var så illa ute på mätaren och så körde han in på St1 i sista sekund. Nytt prisrekord och han fixar det i första försöket."

Stefan Holm kräver bensinjätten på ett skadestånd på 250 000 kronor.
– Att ta mitt livs största idrottsögonblick och göra reklam av det utan att tillfråga mig, det kan man ju inte få göra, säger den tidigare höjdhoppsstjärnan till Expressen.

Kampanj mot Uber växer på sociala medier
Ubers vd Travis Kalanick stöder öppet Donald Trump, I ljuset av presidentens inreseförbud för muslimer i landet sluter allt fler upp bakom #deleteuber på sociala medier. Även flera kändisar har kritiserat Silicon Valley-hajpen, bland annat Girls-skaparen Lena Dunham,
Samtidigt säger Travis Kalanick i ett uttalande att förbudet kommer att drabba många och att Uber kommer kompensera förare som blir fast utanför USA de kommande tre månaderna. Det rapporterar Mashable.

Google lovar 4 miljoner dollar till flyktingorganisationer
Google har skapat sin största välgörenhetsfond någonsin efter president Donald Trumps hårda immigrationspolitik. Fyra miljoner dollar kommer att doneras till fyra organisationer: the American Civil Liberties Union (ACLU), Immigrant Legal Resource Center (ILRC), International Rescue Committee (IRC) och UN High Commissioner for Refugees / UN Refugee Agency (UNHR). Enligt Google kommer hälften av donationerna från de anställda. Det skriver Techcrunch.

Hackergrupp slog till mot CNN
Den ökända hackergruppen Ourmine drabbade CNN. Under söndagen lyckades hackarna ta över Facebook-konton tillhörande både CNN International och CNN Politics. Som vanligt lämnade gruppen ett meddelande om att man "bara testar säkerhetsnivån". CNN återtog kontrollen över sina Facebook-konton inom loppet av några minuter. Det skriver Mashable.

Trumps attacker mot medierna fortsätter
USA:s president Donald Trumps attacker mot medier upphör inte. I helgen twittrade han flera inlägg om hur dåliga New York Times och Washington Post är. Han följde upp inläggen med att skriva att någon med "talang och övertygelse" borde köpa tidningen "och antingen driva den korrekt eller låta den dö med värdighet".

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 29 januari 2017Somebody with aptitude and conviction should buy the FAKE NEWS and failing @nytimes and either run it correctly or let it fold with dignity!

Attacken kommer sedan tidningen, i en ledare, skrivit att Trumps inreseförbud för muslimer är fegt och farligt.

Timbro: Så kan medierna stärka sitt förtroende
Den marknadsliberala tankesmedjan Timbros medieinstituts Andreas Ericson skriver på Expressen Debatt om det sjunkande förtroendet för medier, i synnerhet bland företagare. Han lyfter bland annat fram problemet när, vad han anser bristande publiceringar, inte korrigeras.

Skribenten tar upp DN:s rapportering kring vårdföretaget Carema som blivit en symbol i debatten om vinster i välvärden som han anser var onyanserad.
"Vill medierna stärka sitt förtroende är lösningen inte att avfärda kritik eller trivialisera invändningar. Istället behövs ödmjukhet inför andras åsikter, självkritik mot det egna arbetet och en reell pluralism bland journalister och medier."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.