Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Reklambråk mitt i VM i Åre: "Smutskastning och trakasserier"

Publicerad: 12 Februari 2019, 15:24

Gustaf Wikström: "Jag har projicerat kommersiella budskap här i tio år. Det går inte att säga att vi rider på VM."

Foto: Privat

Just nu skapar Alpina VM högtryck i Åre. Vid sidan av folkfesten har en konflikt mellan bolaget som arrangerar mästerskapet och Fasadprojektion som använder ett berg mittemot Åre som reklamplats blivit alltmer infekterad.


Ämnen i artikeln:

MedievalMarknadsföringReklam

Sedan i förra veckan pågår Alpina VM i Åre med världseliten på plats. I skuggan av SVT:s dagliga sändningar från mästerskapet och dräpande citat från Kungen har ett reklambråk blossat upp mellan entreprenören Gustaf Wikström och VM-arrangören Åre 2019.

Entreprenörens bolag Fasadprojektion omsätter cirka tre miljoner kronor per år, har kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö samt avtal med säljbolag som Ad City Media.

I samband med VM veckorna har Fasadprojektion ingått ett hyresavtal med markägaren för att projicera kommersiella budskap på ett av Renfjällets kalhyggen, berget som ligger mittemot alpina byn i Åre. Det har Gustaf Wikströms bolag gjort vid olika tillfällen de senaste åren och det befintliga avtalet sträcker sig mellan den 1 februari fram till den 20 februari. Projektorn som är placerad på Åresidan, projicerar företagslogotyper på berget på andra sidan sjön 400 meter bort.

Enligt Gustaf Wikström togs en kontakt med arrangören redan ett år innan VM i Åre där de informerade om vad de kommer att göra under mästerskapet och öppnade upp för ett samarbete. Bolaget ska också ha hört av sig till huvudsponsorerna och erbjöd dem reklamplats på kalhygget.

Efter en middag i förra veckan märkte Gustaf Wikström att kalhygget inte längre är upplyst. Han går ner till stugan och ser hur en rödklädd man står på hans tomt och hoppar framför projektorn. Hans kropp täcker ljuset. Enligt Gustaf Wikström skriker mannen "stäng av, stäng av". Mannen heter Patrik Svärd och är sponsorchef på bolaget som arrangerar Alpina VM. Trots uppmaningar så vägrar han lämna platsen och hävdar att Gustaf Wikström saknar tillstånd.

Resumé har tagit del av en film där Gustaf Wikström känslofyllt återger händelsen. I det ihopklippta rörliga materialet finns också konfrontationen där sponsorchefen säger att problemen är över om han får skriftliga bevis på att Fasadprojektion har tillstånd. Parterna skiljs åt och entreprenören tror att han kan andas ut eftersom hyreskontraktet med markägaren finns. Dagen efter ringer en kund och uppger att VM-bolaget hört av sig och sagt att Gustaf Wikström saknar tillstånd för att projicera företagets logotyp.

Han skickar hyresavtalet till kunden. Nästa kund att företag att ringa upp är Vattenfall, Fasadprojektions största kund som har köpt reklamplats på berget.

Vattenfall är en nyckelaktör inom svensk skidsport sedan 25 år tillbaka som sponsor åt Svenska Skidförbundet. Under Alpina VM i Åre finns företaget med som nationell partner till mästerskapet. Nu väljer Vattenfall att släcka ner sin projektion, enligt Gustaf Wikström med motiveringen: "Vi vill inte stöta oss med VM-bolaget".

Några dagar senare uppfattade entreprenören hur ett ljus från en annan lampa riktade sig mot Gustaf Wikströms projektion på Renfjället och stör därmed ut buskapet på kalhygget. Vid Holliday Clubs hotellanläggning ser han att VM-bolaget har riggat upp en stor strålkastare.

Nu kräver Gustaf Wikström att VM-bolaget kompenserar de kunder som har fått sin betalda varumärkesexponering avbruten eller störd.

– Varför vill VM-bolaget ringa upp mina kunder för att smutskasta mig och min verksamhet? Jag har inte fått någon som helst förklaring utöver deras påtryckningar och trakasserier. De vet att jag har tillstånd och har all information de behöver, säger Gustaf Wikström till Resumé.

Reklambudskapen på Renfjället har vid ett tidigare tillfälle, 2016, skapat konflikter. Då upprördes Årebor över projektionerna och kommunen ville utreda huruvida man kunde se till att kalhygget framåt inte kunde användas som reklamplats, men konflikten löstes och Gustaf Wikström har fortsatt kunna ta betalt för att projicera reklam på Renfjället eftersom det sker i begränsade perioden såsom, påsken, juldagarna och som i det här fallet Alpina VM i Åre.

I samband med frågorna som väcktes för tre år sedan tog Gustafs Wikströms juridiska ombud fram ett underlag för att visa att projektionerna på kalhygget inte strider mot bygglagen. Eftersom Renfjället ligger på andra sidan sjön ligger den utanför Åres detaljplan och projiceringarna är undantagna kraven på bygglov eftersom de är tillfälliga ljusanordningar och i samband med mästerskapet också kan anses vara viktiga för turistnäringen.

I det underlag som Resumé har tagit del av hänvisar juristerna bland annat till ett utlåtande från Barbro Nyberg som är förvaltningshandläggare vid samhällsenheten på Länsstyrelsen i Jämtland.

"Många undrar om det krävs tillstånd för reklam på fjället. Men svaret är nej. Renfjället ligger inte inom planlagt område och det finns ingen väg i närheten. Därför kan inte kommunen, Transporverket eller länsstyrelsen göra något"

Resumé ringer upp Niklas Carlsson, vd för VM i Åre. Han hävdar att en kontakt mellan arrangören och Fasadprojektion togs för två år sedan där VM-bolaget i slutändan tackade nej och att entreprenören tidigare har använt sig av Åre VM:s logotyp som referens. Trots att de aldrig har samarbetat.

– Vi har en relation till och förväntan från mediepartners och sponsorer som vi är väldigt rädd om och byggt upp under flera års tid. Vi tycker att aktörer som Fasadprojektion parasiterar på VM i Åre. Vi tycker dessutom att kommunen inte har rett ut frågan kring vilken typ av tillstånd som behövs. Därför har vi tagit till de åtgärder som vi anser vara befogade, säger Niklas Carlsson till Resumé.

Han berättar att arrangören under gårdagen fick ett kuvert med ett betalningskrav på 81 000 kronor inklusive moms, något som Niklas Carlsson reagerar starkt på:

– De har inget rätt att bedriva inkassoverksamhet och vi tycker inte att vi har åsamkat någon skada. Vi kommer inte att betala fakturan, säger Niklas Carlsson.

Niklas Carlsson understryker att det han anser att det råder en otydlighet kring huruvida Fasadprojektion behöver bygglov eller inte för att projicera kommersiella budskap på Renfjället.

Vet ni i fall Fasadprojektion, som har ingått ett hyresavtal med markägaren, behöver tillstånd eller inte?
– Man kan tolka det på olika sätt och mitt diplomatiska svar på frågan är att det är otydligt.

Så varför går er sponsorchef framför projektorn och hindrar bolaget att bedriva sin affär om ni inte vet att de har gjort fel?
– Lagstiftningen ger utrymme för olika tolkningar. Vi tycker att de parasiterar på vårt evenemang och vi har inte accepterat att samarbeta med den här aktören. Jag har svårt att se varför Patrik inte får vara där, han måste kunna röra sig fritt. Vi skulle lika gärna kunna göra upp en stor lägereld som stör projektionen. Vi tycker att de bedriver sin verksamhet på ett felaktigt sätt oavsett om de behöver tillstånd eller inte och måste agera därefter.

– Sen är det deras problem i fall de har en produkt som inte är leveranssäker som inte fungerar i fall någon går framför den, oväder eller andra oförutsedda händelser.

Om ni inte vet i fall det krävs tillstånd eller inte hur kommer det sig att ni ringer upp deras kunder och säger att de inte har tillstånd när de har ett hyresavtal?
– Vi för en dialog med våra sponsorer och informerade dem att det fanns en oklarhet kring i fall det behövdes ett tillstånd eller inte. Men det var deras val att avsluta samarbetet, det var ingenting vi pressade fram på något sätt.

Ni kommer inte att betala tillbaka pengarna?
– Nej, vi kommer att bestrida fakturan. Vi anser att vi har rätt och det finns flera case som visar det bland annat en liknande situation vid ett evenemang i Australien.

Ni störde också ut en projektion på Renfjället från Fasadprojektion med hjälp av en stor strålkastare
– Ja och det är ganska uppenbart varför vi gör det. Vi tog dessutom bort strålkastaren när markägaren hörde av sig.

Oavsett vad ni anser om projektionerna anser du att ert agerande står i proportion till eventuell förlorad synlighet?
– Det här är två veckor som vi har investerat omfattande belopp i och då måste vi maximera den investeringen och då förstår vi också att andra vill ta del av den uppmärksamhet som VM skapar. Vi har inte gjort något fel rättsligt sedan kan man ha olika åsikter om våra metoder rent affärsetiskt.

Gustaf Wikström hävdar att ni använder er av smutskastningsmetoder och trakasserier?
– Det är enligt mina uppgifter en kund som har blivit uppringd och valt at hoppa av. Det var ingen smuskastning utan en diskussion kring vad som gällde. Vi hoppas så klart att vi inte utsatt någon för trakasserier.

Fasadprojektions Gustaf Wikström bemöter anklagelserna om att parasitera på VM 2019 i Åre:
– Jag har projicerat kommersiella budskap här i tio år. Första gången i slalombacken åt Skistar. Det går inte att säga att vi rider på VM.

Resumé har pratat med Åre 2019:s sponsorchef Patrik Svärd som hänvisar alla frågor till bolagets vd Niklas Carlsson.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.