Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklambråk om liemannen

Publicerad: 3 Juni 2010, 13:49

I en ny reklamfilm för Mercedes E-klass lurar en Mercedesägare liemannen. Men i Mercedes hemland Tyskland är filmen ett tjuvnyp på Volkswagenchefen Ferdinand Piech.


Ämnen i artikeln:

MercedesJung von MattVolkswagen

Filmen, gjord av Jung von Matt, ska gestalta en teknik som bromsar in Mercedes vid en hotande kollision.

I filmen upptäcker föraren att liemannen sitter i passagerarsätet. ”Sorry”, säger liemannen när föraren är på väg in i en timmerbil. Eftersom bilen har enastående bromsar hinner föraren få stopp på bilen och svara liemannen med ett Sorry.

En ganska traditionell reklamfilm.

Men de som har lite insikt i tysk bilindustri ser snabbt filmens underliggande budskap. Mannen som spelar liemannen är förvillande lik Ferdinand Piech, Volkswagen-koncernens högste chef.

Piech jobbar hårt på bilvärldsherravälde och nyligen lär han ha sagt att Volkswagen kan ta över Mercedes.

Men Mercedes låter sig inte bli erövrade. Och detta meddelar man via sin senaste reklamfilm.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.