Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Reklambranschen har blivit tråkig""

Publicerad: 14 December 2010, 08:41

Reklambranschen har blivit tråkig. Och felet är alla anonyma kommentarer på reklambloggar. Det hävdar Droga 5 i en annons i tidningen Australia.


Manifestet.

Det är sällsynt att reklambyråer gör reklam för sin egen verksamhet. Och när Droga 5 i Sydney nu satsar köper byrån plats i en papperstidning där man publicerar ett långt manifest med rubriken Happy, whatever.

Givetvis får tilltaget stor uppmärksamhet. Inte bara för formatet utan främst för innehållet som är ett lång bittert utbrott om hur mycket bättre det var förr när man luncherna var långa, reklamfilminspelningarna kunde pågå i veckor och drinkarna i byrån egen bar var alltid fria.

”För att vara brutalt ärlig, vi skrattar mindre än vad vi brukade göra, ler mindre än vad vi borde göra och straffar oss själva hårdare än vad som är medicinskt förståndigt”, står det.

Det stora felet, enligt Droga 5, är anonyma kommentarer på reklambloggar. ”På våra ökända branschbloggar har vi skapat perfekta redskap som påminner oss om faran med att överbetona kreativitet. En del hävdar att de (kommentatorerna) gör oss en viktig tjänst genom att vi måste förbli ärliga. Men eftersom de här människorna är anonyma är ärlighet kanske inte den bästa beskrivningen.”

Men Droga 5 som leds av förre Saatchi & Saatchi-chefen David Nobay, uppmanar nu branschen at ha lite mer roligt nästa år och stå upp för sina kreativa idéer.

”Vi drömmer, om än i smyg, att göra något brilliant, fängslande och, ja, till och bestående.”

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.