Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklambranschen står still – pr backar

Publicerad: 3 oktober 2013, 09:36

Läs mer i dagens pappersupplaga av Resumé.

Reklambranschen har i stort sett stått still i intäkter under fem år. Pr-branschen som gick igenom finanskrisen relativt obemärkt och i ett decennium haft en ständig tillväxt backar för första gången. Det visar en branschsammanställning gjord av UC som baseras på uppgifter från boksluten i över 5 000 företag.


På fem år har reklambyråerna ökat sina intäkter med över en miljard kronor. Nedgången efter finanskrisen som inleddes i september 2008 blev faktiskt mindre än vad många befarat. Intäkterna för reklambyråerna minskade "bara" med strax över en halv miljard kronor. 2011 hade branschen återhämtat sig och låg på en nivå en miljard över 2008 års siffror.

Men omräknat i dagens penningvärde har intäkterna i reklambranschen i princip stått still sedan 2008.

Mellan 2005 och 2010 ökade pr-branschen sin omsättning med runt 70 procent och antalet anställda med 39 procent. Efter 2008 kom en liten nedgång i intäkter, men redan 2010 hade branschen återhämtat sig och tillväxten fortsatte under 2011.

Men de senaste boksluten visar att pr-branschen tappar intäkter.

Branschsammanställningarna från UC baseras på uppgifter från boksluten för 3 889 reklamföretag och 1 241 pr-företag. Ur sammanställningen har vi bearbetat uppgifterna för de som företag som har fler än fem anställda.

Hela stresstesten på reklam- och pr-branschen finns i dagens nummer av Resumé.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.