Reklam
”Reklambranschens ansikte” är en ung vit man
Publicerad: 22 mars 2017, 08:08
Så här ser den genomsnittlige besökaren på reklamveckan i London ut.
I samband med Advertising Week Europe har genomsnittsansiktet på besökaren tagits fram. Bilden visar tydligt bristen på representation i reklambranschen.
Bakom initiativet ligger MEC UK som har gjort ett montage av fotografierna som togs av konferensens första dag. Det är en visuell illustration av hur bristen på mångfald i reklambranschen ser ut.
– Inte oväntat är "Reklamens ansikte" en vit man i trettioårsåldern. Det är visar tydligt hur stor utmaning branschen står inför att nå byråernas mål på 15 procent icke-vita i ledande positioner 2020, säger MEC:s byråchef Jason Dormieux till Campaign och fortsätter
– Och det handlar inte bara om etnicitet och kön, våra senaste rapporter visar åldersfixeringen i branschen där vi tappar folk över 50 år i en tid där vi levar mycket länge.