Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Reklambranschens ansikte” är en ung vit man

Publicerad: 22 mars 2017, 08:08

Så här ser den genomsnittlige besökaren på reklamveckan i London ut.

I samband med Advertising Week Europe har genomsnittsansiktet på besökaren tagits fram. Bilden visar tydligt bristen på representation i reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklambranschenMångfald

Bakom initiativet ligger MEC UK som har gjort ett montage av fotografierna som togs av konferensens första dag. Det är en visuell illustration av hur bristen på mångfald i reklambranschen ser ut.

– Inte oväntat är "Reklamens ansikte" en vit man i trettioårsåldern. Det är visar tydligt hur stor utmaning branschen står inför att nå byråernas mål på 15 procent icke-vita i ledande positioner 2020, säger MEC:s byråchef Jason Dormieux till Campaign och fortsätter

– Och det handlar inte bara om etnicitet och kön, våra senaste rapporter visar åldersfixeringen i branschen där vi tappar folk över 50 år i en tid där vi levar mycket länge.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.