Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklambyrå blev dubbelt utnyttjad av Röda Korset

Publicerad: 10 maj 2010, 14:28

Röda Korsets före detta kommunikationschef, Johan af Donner, utnyttjade reklambyrån Syres förslag kring en ny kampanjidé. Efteråt använde biträdande kommunikationschefen, Petra Lindskog, byrån i jakten på Johan af Donner: – Jag kände inte till detta. Det känns för jävligt och vi ska kontakta en jurist, säger Göran Bärnsten, vd på Syre.


Ämnen i artikeln:

Johan af DonnerRöda Korset

truefalse

Reklambyrån Syres vd Göran Bärnsten

Efter ett lunchmöte mellan Röda Korsets ordförande Bengt Westerberg och dåvarande kommunikationschefen Johan af Donner kring en kampanj kallad ”Gör livet värt att leva” dröjde det inte länge förrän Röda Korset fick offerter och fakturor från Tryckmedia, ett av företagen inblandade i af Donner-härvan.

Problemet var bara att idén inte var Johan af Donners egen, utan helt och hållet baserad på pitchmaterial från reklambyrån Syre. I efterhand visar det sig nu att byråns kampanjunderlag endast användes för att trycka falska fakturor. Allt enligt vittnesmål från Röda Korsets före detta biträdande kommunikationschef, Petra Lindskog:
– Vi hade inte en aning om detta. Det känns olustigt att vår idé har utnyttjats i ett bedrägligt syfte, säger Göran Bärnsten, vd på Syre.

Av samma vittnesmål framgår också att byrån inte bara har utnyttjats en gång, utan två gånger. Bakgrunden har att göra med när Petra Lindskog hade sprungit på sin personliga mentor, som berättade att Johan af Donner befunnit sig i huset för att få en dragning av en reklambyrå. Mentorn var förvånad då han tog givet att Johan af Donner endast genomförde sådana upphandlingar/möten ihop med Petra Lindskog.

Då valde Petra Lindskog att kontakta byrån för att få fram pitchunderlaget:

”Kan ni inte skicka underlaget, det ska ju ha varit så spännande. ’Jaa‚!, sa dom. Vad roligt att du tycker det!.’ Så skickade dom sitt presentationsmaterial över till mig, och det var samma som Johan hade tagit fram…”

Sedan framgår av Petra Lindskogs vittnesmål:
”… sen ville jag inte fråga henne om, om dom hade fått betalt eller så, utan hon var bara. ’Kan vi inte presentera det till hösten?’”

Göran Bärnsten uppger att byrån fick bra respons kring presentationen, men något slutgiltigt besked kom aldrig från Johan af Donner:
– Nu vet vi varför. Det känns för jävligt att först utnyttjas i ett bedrägligt syfte och sedan även utnyttjas i jakten på Johan af Donner. Jag hade uppskattat om Petra Lindskog hade varit öppen med varför hon ville få vårt pitchmaterial, säger Göran Bärnsten.

Han ställer sig också frågande till hur pitchmaterialet har använts av Röda Korset. Nu finns det bland annat med i polisens förundersökningsmaterial:
– Jag kommer att kontakta en jurist och stämma av vilka­ förutsättningar vi har att driva ärendet, säger Göran Bärnsten.

Han ser ändå positivt på att idén uppenbarligen måste ha varit så bra att den höll att presenteras för Röda Korsets ordförande, Bengt Westerberg:
– Om Johan af Donner redan från början hade tanken att utnyttja oss vet jag inte. Vi hade verkligen ett seriöst uppsåt att få jobba med Röda Korset, säger Göran Bärnsten.

Petra Lindskog, som i dag är verksam som marknads- och kommunikationschef på Korpen, beklagar det inträffade:
– Jag kan förstå att Göran Bärnsten känner sig besviken, men under en pågående förundersökning där vi inte visste­ om Johan af Donner skulle begäras häktad eller ej kunde inte jag berätta varför jag ville ha Syres material. Så det var inget illa menat. Jag vill också säga att jag tyckte att Syres idéer var så bra att jag gärna hade tagit en diskussion med byrån längre fram.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Johan af DonnerRöda Korset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.