Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklambyrå blir delägare i startup som vill förändra skolan

Publicerad: 14 oktober 2015, 13:07

Ahlstrand & Wållgren satsar på framtidens skola och blir delägare i den digitala lärtjänsten Schoolido som lanserades brett i dagarna. Reklambyrån har strategiskt och kreativt ansvar för den nya tjänstens kommunikation – med den ambitösa målet att revolutionera skolan.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerStartupsAhlstrand & Wållgren

Efter tre års arbete har den digitala lärtjänsten Schoolido lanserats på den svenska marknaden. Med från start är den guldäggsbelönade reklambyrån Ahlstrand & Wållgren. Parterna har ingått ett samarbete där Ahlstrand & Wållgren blir delägare i Schoolido i utbyte mot att de ska driva lärtjänstens strategiska och kreativa kommunikation.

– Valet av Ahlstrand & Wållgren som kreativ partner var enkelt. Först och främst för att deras erbjudande passar våra behov, med strategisk rådgivning och resultatdriven kreativitet. Men framförallt för att de delade vår passion om att förändra skolan och ge alla unga rätten att lära på sitt sätt, där dagens teknik öppnar upp för nya möjligheter, säger Schoolidos vd Johan Strömberg i ett pressmeddelande.

I dagsläget finns det tio ämnen för Sveriges alla högstadieelever. Företaget består idag av ett 30-tal personer med ambitionen att förändra lärandet för högstadieelever i Sverige och med hjälp av plattformen hjälpa elever i alla åldrar på olika platser i världen.

– För oss som resultatdriven byrå känns det här otroligt spännande. Vi tror starkt på det här revolutionerande sättet att hjälpa högstadieelever i deras lärande och vi känner oss hedrade över att få följa med på Schoolidos resa, och hjälpa de unga som faktiskt är vår framtid. Som delägare i Schoolido blir vårt arvode direkt kopplat till hur bra vi gör ifrån oss och hur Schoolido mottas på marknaden. En ersättningsmodell som passar oss utmärkt då vi som byrå drivs av en mission som handlar om att alltid leverera tydliga och mätbara resultat för våra kunder, säger Ulf Ahlstrand, grundare och partner på Ahlstrand & Wållgren i en kommentar.

Reklambyråns uppdrag som kommunikativ rådgivare till Schoolido påbörjades i början av 2015. Reklambyrån har tagit ett stort grepp kring Schoolidos varumärkesplattform, kommunikationsplattform, grafiska identitet samt kommunikation som rullades ut förra veckan genom kanalerna utomhus, annonser, tunnelbana samt i sociala medier.

– Vi går en mycket spännande tid till mötes tillsammans med Schoolido och den digital transformation som hela skolan står inför. Att få vara med om att lansera en tydlig lösning för skolan i en värld där alla fokuserar på skolans problem känns extra bra och värdefullt, kommenterar Ulf Ahlstrand.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News