Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklambyrå i blåsväder

Publicerad: 8 April 2009, 15:28

För andra gången anklagas We Are Group för att ha plankat ett reklamkoncept. Den här gången är det design­byrån Teresa & David som känner igen sitt arbete. – Jag är så trött på det här jävla snacket, säger Enzo Bussoli, vd för We Are Group.


Ämnen i artikeln:

We Are Group

Plagiat eller klassiskt cirkusmanér? Meningarna är delade. Botkyrka konsthall överst, Lindex skyltning nederst.

För ett år sedan gjorde tvåmannabyrån ­Teresa & David ett trycksaksmaterial för Botkyrka konsthall som gick ut till 1 000 stockholmare. De använde sig av ett antal gamla copyrightfria träsnittsillust­rationer som symboler för konsthallens arbete.
När Teresa Holmberg, krea­tivt ansvarig på Teresa & David, såg Lindex barnkampanj i skyltfönstren hajade hon till.
– De måste ha sett det vi har gjort. Bland 2 000 illust­rationer har de lyckats välja exakt samma illustrationer. Det verkar som att de har haft det utskicket och tittat på, säger hon.

Fria illustrationer

Illustrationerna är fria att använda för den som vill. Det är snarare We Are Groups urval och konceptuella utformning som känns som idéstöld, menar Teresa Holmberg:
– Jag undrar bara hur de har tänkt. Det är så tråkigt att de måste sno något rakt av. Vad ger de sin kund om de inte kan hitta på något själva? säger hon.
We Are Group förnekar dock fullständigt att de ens har sett materialet för Botkyrka konsthall. Vd Enzo Bussoli blir förbannad när Resumé ringer.
– Jaså, de Monty Python-liknande illustrationerna. Vi kan göra listan ganska lång på de som har använt det manéret. Jag blir så trött på det här jävla snacket. De som känner oss vet att vi aldrig skulle göra något sådant.

Klassiskt cirkusmanér
Kristoffer Överberg är ad för den aktuella kampanjen:
– Nej, jag har inte sett deras arbete, säger han.
– I så fall är vi båda tjuvar. Manéret förekom kring marknadsföring av cirkusar och marknader förr i tiden. Vi har tagit det från en över 100 år gammal kulturskatt.
Han förklarar We Are Groups bildval:
– Det är en barnkampanj med temat ”Free spirit”. Då ville vi ha ett lekfullt uttryck. Jag kan tycka att det är otur, men jag tycker inte att vi har begått någon stöld. Men det är tråkigt om de känner sig påhoppade.

Plagiatbråk avgörs i rätten
Det är inte första gången som We Are Group anklagas för plagiat just för kunden Lindex. Förra våren skrev Resumé om turerna kring den lilla nystartade reklambyrån Badlord och deras kampanj­idé som de presenterade för Lindex och We Are Group. Båda skrev då på Reklamförbundets avtal som förbjöd dem att använda idén om de inte ville göra den tillsammans med Badlord. Trots detta kom en snarlik kampanj från We Are Group och Lindex.
Badlord har stämt både Lindex och We Are Group i Stockholms tingsrätt för avtalsbrott. Förhandlingar inleds i oktober.

truefalsetruefalse

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

We Are Group

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.