Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklambyrå ska frälsa klassisk klubb

Publicerad: 24 augusti 2010, 20:33

Reklambyrån Anomaly nöjer sig inte med att vara rådgivare till Manchester City. Nu är byrån delägare i fotbollsklubben New York Cosmos som ska väckas till liv igen.


Diversifiering och egna varumärken är en del i affärsstrategin för den amerikansk-brittiska reklambyrån. Förutom att skapa reklam för Converse och fram till i våras för Diesel har byrån även startat skivbolag och blivit delägare i kosmetikavarumärket By Lauren Luke.

Nu höjer byrån ambitionen och ska sparka liv i New York Cosmos. Fotbollsklubben hade sin storhetstid på 1970-talet och var länge reträttpost för pensionerade fotbollsstjärnor från Europa och Sydamerika. Pelé och Franz Beckenbauer är två bland många stjärnor som spelat för klubben.

Cosmos lades på is 1985 och har bara ägnat sig åt ungdomsspel de senaste 25 åren. Men nu har Anomaly inlett ett samarbete med den brittiske fastighetsmogulen Paul Kemsley om att få in Cosmos i den amerikanska ligan MLS, Major League Soccer.

Teamet har redan rekryterat Pelé som hedersordförande medan Carl Johnson på Anomaly är Cosmos vd. Förhoppningen är att redan komma igång till årsskiftet men bara inträdesavgiften i MLS är 40 miljoner dollar och driftkostnaden för klubben med spelare är betydligt högre.

Därför läggs allt arbete nu på att bygga förtroende och väcka intresse hos investerare.

Anomaly har under tio procent i andel av klubben och investerar sin egen tid. Byrån jobbar sedan tidigare med sportmärket Umbro och är rådgivare i marknadsfrågor för Manchester City.

– Så man kan säga med självförtroende att vi vet hur det här ska göras, säger Carl Johnson till Adweek.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.