Reklam
Reklambyrå startar säkerhetsbolag
Publicerad: 11 mars 2010, 07:30
Att göra bra reklam är ingen lönsam verksamhet.
BBH i Storbritannien noterar dotterbolag på börsen i stället.
BA
Billy Andersson
Bartle Bogle Hegarty, BBH, är en av de ledande reklambyråerna i England men 2009 var ett katastrofår för byrån. Faktureringen minskade med 25 procent jämfört med 2008.
Tur nog har BBH andra tillgångar än smarta reklamare. För fyra år sedan startade byrån innovationsbolaget Zag med uppgift att ta fram nya produkter och varumärken.
Mest framgångsrikt hittills är vegetarisk färdigmat, Pick Me, som säljs på fler än 1000 Tesco-butiker.
Den andra succén är överfalslarmet Ila med finessen att den låter som ett kvinnoskrik i stället för ett larm.
Nu har Ila blivit bolag, Ila Security, och i förra veckan noterades det på aktielistan Alternative Investment Market och fick en värdering på 4,5 miljoner pund, 48 miljoner kronor.