Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklambyråer går ut i strejk

Publicerad: 11 februari 2010, 13:29

Belgiska reklambyråer har gått ut i strejk. Byråerna kräver begränsad konkurrens på byråmarknaden.


Den unika strejken begränsar sig till de egna sajterna. I stället för att vara svårforcerade flashinstallationer är sajterna den här veckan ett stridsrop för mindre tuffa pitchar.

Alla de stora byråerna som JWT, Ogilvy, BBDO och Saatchi & Saatchi är med i den vilda strejken.

Bakgrunden är, enligt stridsropet, att byråorganisationerna och annonsörerna i Belgien i början av 1990-talet kom överens om hur pitcherna skulle genomföras. Bland annat fick byråerna igenom kravet att inte fler än tre byråer plus byrån med avtalet får vara med i pitchen.

Men uppdragsgivarna tycks ha glömt bort kontraktet de en gång skrev på. I dag kan det finnas med upp till tio byråer i en pitch.

Då minskar chanserna att vinna pitchen och byråerna förlorar massa pengar, påpekas det i stridsropet.

Men, försäkrar strejkarna, det är inte för sin egen skull som de kräver rättning i avtalsleden. Byråerna hävdar att annonsörerna förlorar själva i slutändan eftersom deras egna byråer är ute och pitchar i stället för att fokuserar på sitt jobb.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.