Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklambyråerna får 3D-pepparkaka

Publicerad: 15 december 2008, 11:16

Stopp vill visa upp företagets kompetens. Lösningen – ett julkort som integrerar papper med webb.


Julkortet skickas i veckan ut till 300 personer på reklam- och webbyråer. Bland annat står King, DDB Stockholm, F&B Factory, Farfar, North Kingdom och Socialclub på mottagarlistan.

– Med Flash och Papervision har vi producerat en 3D-pepparkaka som visas på din skärm med hjälp av ett papper med ett mönster på, säger Jesper Pålsson, webbansvarig på Stopp .

Julkortet bygger enligt Pålsson på en relativt ny teknik.

Hur fungerar det?
– Vi skickar ut ett pappersvykort och på den finns en symbol. När man håller den framför webbkameran så dyker det upp en bild på skärmen. Datorns webbkamera läser ett mönster på pappret och placerar ut en 3D-genererad figur på skärmen. Du kan röra pappret hur du vill så länge kameran kan läsa geometrin.

Varför gör ni det här?
– Vi ville fånga folks uppmärksamhet och ge en trevlig julhälsning. Samtidigt ville vi också visa att vi har teknisk kompetens och ligger i framkant, säger Jesper Pålsson. Han tillägger.
– Men det bygger på ny teknik och vi testar på det här sättet också vilken genomslagskraft det har. Vi kan läsa av hur många som får igång webbkamerorna och hur länge de tittar. Visserligen får vi lite högre rating eftersom det går ut till branschfolk som har ganska bra koll på teknik och webbkameror men det säger ändå en hel del. Sedan är det kul att göra något som integrerar papper med det digitala.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.