Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklambyråerna nobbar SD

Publicerad: 26 Oktober 2009, 16:46

Sverigedemokraterna lär få svårt att hitta en byrå. Resumé har ringt runt till ett 20-tal av de stora kreativa reklambyråerna. Ingen vill ha uppdraget.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsÅkestam HolstStoråkersSverigedemokraterna

truefalse

Pia Grahn Brikell, vd Storåkers, Martin Gumpert, strateg Garbergs, Björn Larsson, vd Lowe Brindfors, Göran Åkestam, vd Åkestam Holst, Matias Palm-Jensen, vd Farfar, Ulf Strömqvist, vd Hilanders, Erik Sollenberg, vd Forsman & Bodenfors. Foto: Björn Olsson.

Oftast slåss flera reklambyråer om en kund. Nu är det tvärtom. Resumé har ringt ett 20-tal av de stora kreativa byråerna i Sverige. Motståndet mot att hjälpa Sverige­demokraterna att få ut deras budskap är massivt bland de tillfrågade. Ingen vill ta i uppdraget ens med tång.

De som jobbar med andra politiska partier hänvisar till den situationen, men känner ändå stor tveksamhet. Pia Grahn Brikell, vd på Stor­åkers, som har Moderaterna, är en av dem:
– Svår fråga. Spontant skulle jag säga nej. Men samtidigt tror jag på yttrandefrihet. Vi skulle diskutera det grundligt internt innan vi fattar beslutet.

Konkurrenssituationen gör att WatersWidgren\TBWA, som jobbar med Centern, och Garbergs, som har uppdraget för Alliansen, kommer ur frågeställningen.
– Men personligen skulle jag aldrig lägga ner en millimeter eller sekund på att jobba med dem, säger Martin Gumpert om Sverigedemokraterna.

En del byråer säger nej till alla politiska partier. Lowe Brindfors, King, Hilanders och Åkestam Holst är bland dem.
– Vi gör ingen politisk reklam, då vi anser att vi ska kunna står fria från den typen av uppdrag. Det är en policy som vi har haft sedan byrån grundades, säger Björn Larsson, vd för Lowe Brindfors.
– Vi vill helst att hela byrån ska sympatisera med de uppdrag vi jobbar med, åtminstone inte vara emot. Jag tror inte att något parti skulle samla byrån på det sättet, säger Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst.

Farfar tackar också nej till politiska uppdrag, bland annat för att de ”mest gör planscher på stan”.
– Vi vill inte göra dålig reklam. Alla politiska partier går bort. Sverigedemokraterna – det är ju ett skämt. Det finns ingen argumentation, inga pengar i världen som kan få oss att ta det kontot. Det skulle förvåna mig om någon tar i det, säger Matias Palm-Jensen, vd för Farfar.

I grunden spelar dock ren ideologi störst roll för att de flesta reklambyrå-vd:ar som Resumé har talat med nobbar. Många talar om magkänsla och att man måste dela värdegrund med sina kunder. På olika sätt säger de flesta detsamma som Erik Sollenberg, vd för F&B:
– Nej. Helt omöjligt. Det de står för är så långt från våra värderingar som man kan komma. Det finns inte på kartan. Man måste kunna stå för det man jobbar med. För mig är frågan väldigt enkel: nej, nej, nej.

Resumé ställde även frågan om det var tillåtet för byråns anställda att jobba frilans med ett reklamfilmsprojekt för Sverigedemokraterna. De flesta svarar att det som regel inte är tillåtet att jobba frilans utanför sin anställning. På de ställen där det är det ska man ha sin arbetsgivares godkännande.
– Och ett jobb för Sverigedemokraterna hade vi inte gett dispens för, säger Ulf Strömqvist, vd för Hilanders.
– Jag skulle ha svårt att arbeta med en person som delar den värdegrund som Sverige­demokraterna har, säger Sunit Mehrotra, vd för King.

Samtidigt konstarerar de flesta att vi har förenings­frihet i Sverige och att var och en som privatperson har rätt att engagera sig i vad man vill.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.