Reklam
Reklambyråerna som ökar mest
Publicerad: 15 september 2009, 08:47
Trots raset under fjärde kvartalet ökade branschens byråintäkter förra året med sex procent. Bäst går det för de specialiserade byråerna i storstäderna, främst web- och eventbyråerna som 2008 ökade sina byråintäkter med 13 procent. Små byråer har det tuffare, och mest negativ är utvecklingen i Malmö/Helsingborg. Det visar Årets branschanalys från Sveriges Kommunikationsbyråer.
JS
Janne Sundling
Clas Collin summerar reklambyråernas resultat under 2008
Clas Collin har för Sveriges Kommunikationsbyråer för 16:e året summerat utvecklingen i branschen. Och 2008 var ett bättre år än vi minns:
– Ett skitår blev det först på hösten, då det stora raset kom. Men byråintäkten ökade ändå på helår med sex procent. Ett ganska bra år, som följde på 2007 som var ett exeptionellt år, säger Clas Collin.
310 byråer medverkar i Årets branschanalys. Bortfallet i undersökningen finns främst inom några av de stora nätverken, som inte redovisar nationella intäkter.
För några byråer gick det riktigt bra. Bäst utveckling hade Rymd Reklambyrå i Västra Frölunda (+68 procent), Svensson Reklambyrå i Stockholm (+62 procent) och Boman Communication (+55 procent) som finns i Stockholm och Hudiksvall.
Men de är inte ensamma. 153 byråer ökade tillväxten med 16,7 procent i snitt.
Långsiktigt är mönstret att Stockholm ökar på landsortens bekostnad. Under andra halvan av 2000-talet har Stockholms andel ökat från 53 procent till 62 procent.
Däremot tappar Malmö/Helsingborg, minskningen av byråintäkten i området var tre procent 2008.
– Malmö är ett mysterium. De har alltid gått upp och ned. En förklaring kan vara att de har mindre byråer och förre specialister, säger Clas Collin.
Generellt är det de mindre byråerna som har det tuffast. Byråer med under tio anställda minskade med -5,8 procent mot 2007. Vilket kan jämföras med en ökning på 10,4 procent hos byråer med 20-49 anställda.
Bäst går det för specialiserade byråer, som generellt ökat nio procent.
Störst tillväxten fanns hos web- och eventbyråer som hade 13 procents tillväxt i byråintäkter, och för medie-, design- och varumärkes-, DM- och PR/IR-byråerna som hade en tillväxt på tio procent.
Trots raset fjärde kvartalet lyckas de flesta hålla sig på banan.
– Jag har varit nästan förvånad att vi sett så pass få konkurser, säger Claes Collin.
Han tror att 2009 ändå kommer att visa på en rejäl nedgång i branschen. där tillväxten minskar med 8-9 procent.