Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklambyråerna vinner Media-lejon

Publicerad: 18 juni 2013, 12:48

INGO och Åkestam Holst vinner silver.

INGO och Åkestam Holst vinner varsitt silverlejon. Forsman & Bodenfors kniper ett brons. Det är facit i kategori Media, där mediebyråerna kammade noll.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Lite drygt 3000 bidrag var med och tävlade i Media-kategorin i Cannes Lions. Totalt nominerades 6 svenska kampanjer. Ikväll vinner tre av dem ett lejon.  

INGO får ett silver för sin CV-kampanj för Situation Sthlm.
Åkestam Holst får ett silver för Swebus tågväxel.  
Ett bronslejon går till Forsman & Bodenfors med "Launch site on Ebay" för Volvo Lastvagnar.

Urban Hilding, vd på IUM, var svensk representant i Media-juryn. Han tycker att byråerna ska känna sig väldigt stolta över att vinna, trots att det inte räckte hela vägen fram.  
– Vi hade 3000 bidrag att bedöma, och det var otroligt stora företag som var med och tävlade. Får man pris i Cannes är det en jätteframgång. Att bara bli nominerad är ju en framgång, säger han.

Ingen av de svenska vinnarna hade någon mediebyrå inkopplad i de aktuella kampanjerna. Alla de nominerade bidragen hade skickats in av reklambyråer. Trist, tycker Urban Hilding. Men har tycker inte att man ska hänga upp sig för mycket på det faktumet.
– Jag hoppas att det i grunden är ett väl genomfört samarbete mellan alla parter. Mediebyråer är sämre på att göra inskick och casefilmer än reklambyråerna. Det hade varit otroligt roligt om en svensk mediebyrå hade blivit nominerad, säger han och tillägger:

– Mediebyråerna måste bli duktigare på att beskriva vad de faktiskt har gjort som sticker ut i media. Det är trots allt en kategori som handlar om medieval.

Grand Prix i Media går till det holländska Dela som sysslar med begravningsförsäkringar. Deras "Why wait until it's too late?" gjordes av Ogilvy & Mather Amsterdam.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.