Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklambyrån IPM varslar

Publicerad: 2 April 2009, 12:03

Trots sju nya kunder bara det senaste halvåret tvingas nu reklambyrån IPM varsla tre av de anställda. – Omsättningen har minskat med 35 procent det första kvartalet, säger vd:n Jesper Fritzson.


Foto: IPM Ulricehamn

Tre av totalt tretton anställda hotas nu av uppsägning på IPM i Ulricehamn. Enligt byråns vd beror det på att deras gamla stora kunder dragit i handbromsen.

– Vi har fått sju nya kunder bara det senaste halvåret men det räcker inte. Uppdrag från våra befintliga kunder har minskat drastiskt den senaste tiden. Några av våra största kunder har i stort sett dragit in hela budgeten och det klarar vi inte, säger Jesper Fritzson.

Totalt har IPM backat med 35 procent det första kvartalet. De varslade jobbar inom administration, projekt och det kreativa. Personalen informerades under tisdagen.

– Den lågkonjunktur vi befinner oss i har gett en förlamande känsla i branschen. Vi känner att vi måste agera i tid, säger Jesper Fritzson.

Förhandlingar med berörda fackförbund påbörjas nästa vecka.

För en månad sedan lanserade IPM sin nya systerbyrå, webbyrån IPM Universum. Där jobbar idag två personer. Ingen av dessa berörs av varslet.
– IPM Universum är ett separat bolag. Vi ser väldigt positivt på den verksamheten. Marknaden och branschen viktar om mot det digitala och det påverkar oss också. Vi tror att IPM Universum på sikt kommer att bidra positivt till reklambyråns utveckling.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.