Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklambyrån kan straffas för kränkande reklam

Publicerad: 15 Januari 2008, 15:37

Konsumentombudsmannen blir den myndighet som ska utöva tillsyn om de nya reglerna kring diskriminerande reklam blir verklighet. Och den som kan straffas är annonsören eller reklambyrån som utformade annonsen.


ERK uppfyller inte sin roll i dag, menar Eva-Maria Svensson som i dag presenterade sin utredning vid en pressträff i Rosenbad. Rådet har sina poänger, men att det bygger på frivillighet och att det inte har sanktionsrätt talar för ett system där rättsväsendet tar över.

– Domstolar har krav på objektivitet och måste följa lagstiftning och praxis, ur rättssäkerhetssynpunkt är det mycket bättre, säger Eva-Maria Svensson till Resume.se på frågan om det blir mindre godtyckliga bedömningar om domstolarna avgör vilken reklam som är könsdiskriminerande.

Därmed underkänner hon också Sveriges Annonsörers förslag om en Reklamombudsman, som fortfarande skulle ha samma svagheter som ERK, att det är ett frivilligt system.

En rad gränsdragningsproblem lär dyka upp på nya medier-området. Sedan tidigare sänder vissa kanaler från England på grund av liberalare lagstiftning där men när antalet nättidningar ökar aktualiseras frågan.

Eva-Maria Svensson och Dano Kostovski. Foto: Erik Esbjörnsson

Men utredningssekreteraren Dano Kostovski menar att dessa frågor redan finns reglerade i marknadsföringslagen.

– Sedan finns det ett samarbete mellan konsumentskyddsorganisationerna i Europa som kan användas, säger han till Resume.se.

KO blir den myndighet som konsumenter kan vända sig till, därefter kan KO fatta ett interimistiskt beslut med hot om vite. Vitesstorleken ska vara samma som i liknande brott mot marknadsföringslagen och bestäms av Stockholms tingsrätt.

Efter interimistiskt beslut kan annonsören välja att acceptera beslutet – då läggs ärendet ned. Motsätter man sig beslutet går ärendet till Marknadsdomstolen och om annonseringen fortsätter utdöms vitet.

Här kan både reklambyrå och annonsör tilldömas vite, förklarar Eva-Maria Svensson. Enligt henne är det inte bärarna av reklamen som ska granskas.

– Det blir inte ansvarig utgivare som ska se på annonserna, utan näringsidkaren, annonsören alltså, och reklambyrån, säger hon till Resume.se.

Varje reklambyrå bör alltså tänka efter vad de släpper ifrån sig till kunden, annars kan de straffas vid upprepad annonsering.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.