Reklam
Reklambyrån ovetande om Åhléns apoteksnedläggning
Publicerad: 3 januari 2011, 14:45
Åhléns nedläggning av apotekssatsningen är ett tungt besked för reklambyrån Spider.
Resume.se kan avslöja att byrån fick beskedet efter att pressmeddelandet skickades ut.
MH
Magnus Helander
Konkurrensen blev för tuff – i morse skickade Åhléns ut ett pressmeddelande om att företaget ger upp sin satsning på egna apotek.
– Efter att ha utvärderat den första fasen har vi beslutat att inte fortsätta vår etablering av egna apotek. Apoteksmarknadens utveckling under året har lett till en stark konkurrens på området och där ett större antal apotek behövs för en positiv utveckling, säger Thomas Axén, vd och koncernchef för Åhléns ägare Axstores, i pressmeddelandet.
I stället lägger Åhléns krutet på satsningar inom mode, skönhet och heminredning.
Reklambyrån Spider – nätverkande frilanskreatörer med varsin firma och ett gemensamt handelsbolag – hade uppdraget för Åhléns Apotekskoncept. Spider låg bakom lanseringen i slutet av 2009.
Men byrån fick inget veta om den nedlagda satsningen i förväg. Det var först när man såg pressmeddelandet och vad som stod i medierna som man blev varse om den skrotade apotekssatsningen, kan Resume.se avslöja.
Senare under dagen kontaktades byrån av Åhléns.
På byrån hänvisar man alla frågor till Åhléns.
– Informationsgången är så att personalen först får information och därefter media för att undvika ryktesspridning. Vissa partners kan få information tidigare, men det beror på vilka avtal man har, säger Carina Kempe, vikarierande informationschef på Axstores.
Hon ser inga problem med att Spider fick information i efterhand.
– Det har varit helg och de har kontaktats i dag, samma dag som vi gick ut med informationen, första arbetsdagen efter helgen.
Åhléns har bytt marknadschef. Anna Wilde har slutat. Hon ersätts av Anna Stinger nu efter årsskiftet.