Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklambyrån spolade egna hemsidan

Publicerad: 11 juni 2010, 06:02

Reklambyrå och hemsida är en komplicerad ekvation. Danska IB&Co har lagt ned sin hemsida och kommunicerar via Facebook i stället.


Ämnen i artikeln:

Facebook

IB&Co väljer bort egna hemsidan för Facebook.

Byråers obegripliga men ofta oerhört avancerade hemsidor är en återkommande diskussion. Senast för någon månad sedan blev det ett meningsutbyte i Resumé mellan gränssnittexperter och reklambyråerna själva.
Men hemsidan har kanske spelat ut sin roll som kanal för kommunikation. Åtminstone för aktörer som anser sig ligga på framkant.

Danska byrån IB&Co stod nyligen inför en större omgörning av sin sajt. En stor investering i tid och pengar.
– Vi valde i stället att ta den medicin som vi ofta predikar för våra kunder, säger IB&Ci:s Mogens Sejer Iversen, till Markedsføring.

Vilket alltså betydde att man skrotade sin hemsida och slussar alla intresserade till byråns Facebooksida.
– Vår nya sida på Facebook har kostat oss obetydligt i nedlagd tid. På köpet har fått långt bättre möjligheter att interagera med användarna som därtill är vana vid miljön.

I vår har IB&Co skruvat upp sin ambition till att bli Danmarks mest kommunicerande byrå. Bland annat så uppmanas och utbildas alla anställda att skriva bloggar som integreras med Facebooksidan.

Men IB&Co:s konceptchef Olli Jokinen medger att även Facebook har sina begränsningar och därför har byrån lanserat Hedetur, ett interaktivt magasin som är väl anpassat för en Ipad.
– Det ger oss en plattform att verkligen arbeta med formspråket. En extra bonus är att vi i dag använder det som presentationsverktyg vid kundmöten, säger Jokinen.

Mogens Sejer Iversen påpekar att deras lösning med Facebooksida och digitalt magasin inte passar alla.
– Men vi i kommunikationsbranschen har en förbannad plikt att söka nya möjligheter och vi gläder oss åt att dela med oss av våra erfarenheter till våra kunder.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.