Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 december 2010, 08:33
Handbolls-feber, och snart också handbolls VM i Linköping och Norrköping. Då passar Markus Reklambyrå att bjuda städernas invånare på en riktig målfest. Bokstavligt talat.
Ämnen i artikeln:
Handbolls-VMI går förlorade Sveriges damlandslag sin handbolls-final. Men snart har Sverige chans att få revansch då herrarnas VM går av stapeln i Sverige. I januari spelas Handbolls-VM, och en av gruppspelsorterna är Linköping/Norrköping.
Markus Reklambyrå fick i uppdrag att marknadsföra mästerskapet regionalt och valde då att kommunicera det som ”Årets målfest”. Kampanjen inleddes med ett event, i både Linköping och Norrköping, där just ordet ”målfest” fick stå i centrum.
– Vi ville skapa något oväntat som gav en positiv upplevelse i vardagen, men samtidigt hade en tydlig koppling till turneringen. Därför dramatiserade vi budskapet bokstavligt talat, säger Gustav Johansson, copywriter på byrån.
Under två morgnar möttes människor på väg till jobb och skola av ett stort handbollsmål och budskapet ”Snart börjar årets målfest”. När ”mållinjen” passerades dånade publikjubel, musik och discoljus blinkade.
– Målet var att skapa kännedom om att Handbolls-VM spelas här i Östergötland, säger Ulrika Smith Svenstedt, art director, och fortsätter: Plus att skapa något som folk kan prata om!
Kampanjen innehåller event, annonsering, utomhusreklam, gerilla-aktiviteter och film på nätet.
Kund: Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen, Lisa Lundh
Arbetsgrupp: Gustav Johansson, copywriter, Ulrika Smith Svenstedt, AD, Markus Lindsjö, CD, Louise Frykheden, projektledare
Övriga: Christofer Weider, Mathilda Andersson, Rusen Yildiz, Johan Karlsson
Ljud&ljusservice
Tero Marjamäki
Ämnen i artikeln:
Handbolls-VM