Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklambyråns maximala otur

Publicerad: 24 mars 2014, 10:53

Bengt Thorn.

Foto: Thorn Reklambyrå.

Reklambyrån Thorn i Helsingborg meddelade i början av januari att bygghandeln Cheapy ”Bygger nytt” med hjälp av byrån. Byrån hade fått uppdraget att byta ut hela det kommunikativa konceptet. Nu läggs Cheapy ned i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Animero

”Sveriges mest prisvärda bygghandel har idag 31 varuhus, och om vi  själva får säga det, marknadens coolaste namn. Vi har fått äran att  samarbeta med Cheapy.”

Så löd beskedet från Thorn Reklambyrå i Helsingborg den 17 janari.

Nu läggs Cheapy ned i Sverige.
– Det känns skit, säger Bengt Thorn, cd på Thorn Reklambyrå.

Han  berättar att byrån hade hunnit påbörja vissa produktioner och att man i  alla fall hade börjat införa det nya kommunikativa konceptet i butiker.

– Man hade stora planer, men det här beslutet om att lägga ned i Sverige kommer från Storbritannien, säger Bengt Thorn.

Han uppger att det är klart att byrån får betalt för allt nedlagt arbete för Cheapy.

Animero hann jobba med lokala TV4-kampanjer för Cheapy under 2013, där man drog nytta av Einsteins relativitetsteori.

–  Vi gjorde en serie filmer, men sedan avvaktade man tills vidare under  2014 av ekonomiska skäl. Vi skulle prata om nya filmer under 2015, men  nu blir det ju inte så, säger Michael Fogelqvist, vice vd på Animero.

Hur gick kampanjen?
–  Bra, den första mätningen blev ju som alltid när man inför ett nytt  koncept lite lägre siffror, men andra mätningen var siffrorna kanon,  säger Michael Fogelqvist.

Cheapy har också jobbat med Scream som mediebyrå ett antal år.

Resumé har sökt ansvarige Anders Brändefors.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Animero

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News