Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamduellen

Publicerad: 3 Mars 2010, 07:30

Audi och BMW annonsduellerar igen. Just nu leder Audi överlägset.


Ämnen i artikeln:

AudiBMW

Det är inte omöjligt att det är ett samarbete mellan de två tyska premiumbilarna. För med jämna mellanrum börjar de två tyska att attackera varandra i reklamen.

För ett år sedan var det till exempel krig med stortavlor i södra Kalifornien.

Då vann BMW men Audi, med Venables Bell & Partners som byrå, satsat tungt på att etablera sig på den amerikanska marknaden och är den som är mest aggressiv i sin reklam. Reklamsåpan Meet the Beckers som gick på nätet hösten 2008 idiotförklarade alla som körde Mercedes, BMW och Lexus.

Nu är Audi lite mer familjär i tonen och påpekar i en ny video att alla tävlingar, hur vänskapliga de än är, har en vinnare och en förlorare. Anledningen till att Audi tar upp ämnet är att tidningen Car and Driver har jämfört tre Audi-modeller med motsvarande från BMW och Audi vann alla tre gånger.

Nu har BMW svarat med en video, troligtvis producerad i Tyskland. I en skolklass förklarar en besserwisser att effektivitet och dynamik visst fungerar tillsammans (BMW använder effiecientdynamics som ett eget påhittat ord i marknadsföringen).

För att konkretisera sitt resonemang visar han parkeringsplatsen utanför klassrumet där det står fullt med BMW-bilar.

Samtidigt räcker en skolkamrat med Audi-keps ut tunga mot den präktige förläsaren.

Filmen är dubbad och bilarna i filmen har tyska skyltar men videon är helt klart motattack mot Audis påhopp. Men BMW har helt klart tappat greppet. Bilmärket, som har GSD&M Idea City som byrå i USA, håller också på att ompositionera sig från hårda "The ultimate driving machine" till mer mjuka ”Joy” .

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AudiBMW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.