Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamduo bakom #intesåkrångligt mot rasismen

Publicerad: 9 September 2014, 06:14

Viktor Angwald och Matilda Kahl på Saatchi & Saatchi, New York, är oroade över den växande främlingsfientligheten i Sverige. Nu har kreatörsduon gjort klippet #intesåkrångligt där barn talar från hjärtat. – Videon är ett ställningstagande mot de främlingsförientliga krafter som blossat upp i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Val 2014

Viktor Angwald och Matilda Kahl är ett svenskt kreatörsteam på Saatchi & Saatchi, New York. Debörjade studera på Berghs och gick sedan Miami Ad School i San Francisco och New York.

Duon har jobbat på ett flertal amerikanska byråer, bland annat Y&R, JWT, PI&C och LBi. Några av deras mest uppmärksammade kampanjer är det fiktiva R&B bandet 2ME för klädeskedjan Footaction och tv-kampanjen för Milano Cookies.

För att försöka öka toleranden i det svenska samhället har Angwald och Kahl nu gjort filmen #intesåkrångligt där de pratat med barn.

– Vi bestämde oss för att fråga Sveriges framtid om Sveriges framtid. Som vanligt har barn ett sätt att se okomplicerat på annars svåra frågor. Dem tänker med kroppen och talar från hjärtat. Något vi vuxna kan lära oss av.

– Vi kände att debatten har tagits över av politiker med ett alltför  komplicerat språk. Så vi tänkte, ingen kan väl förklara något på ett mer  självklart och enkelt sätt än ett barn, säger Angwald och Kahl.

Med hjälp av föräldrar och vänner kunde filmen sättas ihop utan vare sig budget eller egenintressen från ett visst parti eller reklambyrå.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Val 2014

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.