Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Reklamen blir mer kreativ i en lågkonjunktur"

Publicerad: 19 november 2008, 08:29

Inget ont som inte har något gott med sig. Guldäggets huvudjuryordförande Pelle Sjönell ser det positiva i att det blåser snålt. – Vi tvingas hitta på smartare lösningar, nöden är uppfinningarnas moder, säger han till Resume.se.


Pelle Sjönell. Foto: Pontus Höök.

Vad gör dig lämplig som ordförande för Guldägget?

–  Antagligen att jag både har mottagit flera Guldägg och har varit aktiv som jurymedlem ett antal gånger tidigare. Dessutom tror jag att det är bra att jag inte varit mitt i smeten på länge.  

Hur vill du förändra tävlingen?

–  Att förändra tävlingen är inte mitt uppdrag utan Reklamförbundets. Jag skall leda juryarbetet och se till att det bästa blir rikligt belönat.  

Vilken betydelse har Guldägget internationellt?

–   I och med att svensk reklam står så högt i kurs internationellt så blir vad som händer i Guldägget viktigt. Vi har definitivt ögonen på oss.  

Vilken reklam har imponerat på dig under året?


–  I Sverige tycker jag att The List, Ångpanneföreningens rekryteringskampanj var geni och här i USA skulle jag velat ha gjort  Whopper Freakout för Burger King.  

Ser du några tydliga trender i år?

–  Vad gäller svenska reklamtrender kommer det bli lättare att svara korrekt på det när vi gått igenom och sett alla bidrag i februari.  

Blir reklamen mer kreativ i en lågkonjunktur?


–  Definitivt. Det är det som är det positiva med lågkonjunkturer, att vi tvingas hitta på smartare lösningar. Nöden är uppfinningarnas moder eller hur!

Vad har du för vision med den nya pr-kategorin?

–  Samma som alla katergorier, att många bidrag skickas in och att det bästa blir belönat och hyllat.  

Svensk reklam har haft problem att hävda sig i internationella tävlingar för  traditionella medier. Hur ska vi komma ur den krisen?


–  Jag tror inte vi ska försöka komma ur den krisen. Se det som en gåva istället. Precis som med lågkonjunkturen är det bättre att gasa på med det nya istället för att sitta och grubbla över vad som hänt.

Är ryktet om det svenska digitala undret överdrivet?

–    Nej definitivt inte. När man kommer utomlands blir det oerhört påtagligt.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.