Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamen du inte kan fly från

Publicerad: 25 oktober 2011, 12:27

100 000 personer fast i sina säten, i genomsnitt tre timmar per dag. Varje dag. SJ öppnar upp sina ytor som marknadsföringskanal. Sälj- och utvecklingsföretaget Getonboard ska tillsammans med SJ lansera den nya mediekanalen.


Sony Ericsson gjorde reklam i SJ:s vagnar under sommaren och var tidigt ute.

I framtiden blir det mer reklam på din resa om allting klaffar för SJ. Nu ska man nämligen ta steget fullt ut och öppna SJ som mediekanal på bred front. 100 000 personer reser med SJ och är fast ombord på tåget under i genomsnitt tre timmar.  SJ ska genomföra lanseringen tillsammans med sälj- och utvecklingsföretaget Getonboard. Kanalerna är indelade under tre huvudrubriker: analogt, med brickbord, stolsfickor, frukostlådor som exempel, digitalt där internet ombord och i loungen, mina sidor på SJ Prio nämns som exempel och event med bistro, lounger, samplingar och koncepttåg som exempel.

– Vi har funderat på det här en period, om vi ska göra det eller inte. Våra tåg har varit en frizon från reklam till skillnad från andra kanaler, sa Maria Rosendahl, utvecklingsstrateg på SJ när Resume.se tidigare rapporterade om SJ:s planer.

Den stora fördelen med mediekanalen enligt SJ är att resenärerna sitter ner under lång tid och är mottagliga för intryck.

Flygbolagen har redan snappat upp möjligheten att öppna upp de egna farkosterna som marknadsföringskanal. Inflight Media samarbetar med bland andra Skyways när det gäller annonsförsäljning. De ser samma fördel som SJ – det går inte att komma undan reklam.

– Det finns ingen bättre reklam. Du sitter fast i 45 minuter till en och en halv timme, säger Inflight Medias vd Jan Bergman.

Men istället för att det enbart ska vara en enkel annons tror Jan Bergman att det är en fördel att bygga vidare med exempelvis tävlingar eller broschyrer för att göra det hela mer intressant.
– Det får absolut inte bli som på Ryanair, där det är en julgran. Det får inte vara ”too much”, säger Jan Bergman.

Han tror också att SJ har goda möjligheter att lyckas med sina planer.

– De har ett stort passagerarunderlag, säger Jan Bergman.

SJ kan behöva pengarna från den kommande reklamsatsningen. Under de första nio månaderna i år gjorde man en förlust på 191 miljoner kronor. Som jämförelse gjorde man en vinst på 389 miljoner under samma period 2010.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.