Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamen får var tredje svensk att rata varumärken

Publicerad: 17 mars 2010, 15:05

29 procent av svenskarna undviker aktivt vissa varumärken på grund av dess reklam. Det visar en undersökning av 1 000 svenskar. Högutbildade, tjänstemän och egenföretagare ligger ännu högre – 35 procent. Allt enligt en undersökning från K2Analys.


Ämnen i artikeln:

Analys

Janne Schiratzki, vd på marknadsanalysföretaget K2 Analys

Vad man framförallt retar sig på är töntig reklam. Samtidigt är rena felaktigheter en starkt bidragande orsak till att man aktivt ratar vissa varumärken. Men dessa faktorer är ingenting gentemot det hat exempelvis dubbad tvättmedelsreklam skapar:
– Jag kan inte nämna specifika företag, men en hel del tvättmedelsmärken nämns. Sedan går en del större annonsörer, då framförallt amerikanska sådana, bort, säger Janne Schiratzki, vd på marknadsanalysföretaget K2Analys.

Undersökningen visar att även om nära en tredjedel av svenskarna aktivt väljer bort varumärken på grund av reklamen är siffran ännu högre bland högutbildade, tjänstemän och egenföretag. Här väljer hela 35 procent bort varumärken:
– Många tänker inte på att om man tappar kunder på grund av sin reklam kan det vara de mest lojala och lönsamma kunderna. Så det gäller verkligen att tänka till så att reklamen inte provocerar mottagarna i onödan, säger Janne Schiratzki.

Förra året genomförde K2 en liknande undersökning. Denna visade att 19 procent aktivt väljer bort varumärken på grund av reklamen. Därmed har alltså antalet svenskar som retar sig på reklam ökat med 53 procent:
– Det kan exempelvis bero på att det är dåliga tider och då kanske man lägger mindre resurser på att utveckla reklamen. Man kanske också satsar mer på lokala anpassningar av utländsk reklam. Då blir reklamen lätt tjatig och man blir avogt inställd till den, säger Janne Schiratzki.

K2:s undersökning genomfördes den 9-15 februari i år och omfattar 1 000 slumpmässigt utvalda svenskar i åldern 16-79 år.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Analys

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.