Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamen för housestjärnornas spritglass fälls: ”Utan känsla för socialt ansvar”

Publicerad: 28 Augusti 2017, 14:07

Sebastian Ingrosso, Jimmy Dymott och Axwell i samand med lanseringen av N1CE för två år sedan.

Reklamen för Axwell och Sebastian Ingrossos alkoholhaltiga glass N'ice får Reklamombudsmannen att se rött.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenROReklambyråerReklambranschen

Reklamen är utformad "utan vederbörlig känsla för socialt ansvar". Det skriver Reklamombudsmannen (RO) i sitt beslut om annonser för alkoglassen "N'ice" - skapad av de svenska musikstjärnorna Axwell och Sebastian Ingrosso.

– Vi har prövat detta efter näringslivets egen kod, som vi förväntar oss att man ska följa, säger RO Elizabeth Trotzig till Nyhetsbyrån Siren.

Koden är baserad på Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, som RO alltså anser att reklamen strider mot.

Sommaren 2015 grundade tidigare Swedish House Mafia-medlemmarna varumärket med olika drinkliknande glassmaker, i samarbete med stjärn-dj:n Alesso och den kände bartendern Jimmy Dymott. Försäljningen - som skett i vanliga matbutiker med 18-årsgräns - har inte gått kritikerna förbi obemärkt.

Nu konstaterar ROatt reklamen attraherar unga, men att alkoglass inte är lämpligt för åldersgruppen. Annonserna har också visats utomhus under en period på året då många ungdomar dricker alkohol i samband med skolavslutningarna.

Reklamombudsmannens Opinionsnämnd (RON) nådde fjol samma beslut när det gällde annonssamarbetet mellan N'ice och matkasseföretaget Mathem. Det handlar nu om en annan reklamenhet men samma typ av problematik, uppger Elizabeth Trotzig.

– Det finns ett hål i lagstiftningen när det gäller frågan om alkohollagen även omfattar reklam för alkoholhaltig glass. Därför är det väldigt bra att det finns en självreglering inom näringslivet som kan gå längre än lagstiftningen, säger hon till Nyhetsbyrån Siren.

I det nu aktuella fallet hade en privatperson anmält reklamen, efter att ha sett glassannonserna i Farsta centrum. DJ-stjärnornas företag har haft möjlighet att yttra sig i ärendet, men inte hörts av.

– Det är olyckligt. Vi skulle gärna ha sett att de svarat, säger Elizabeth Trotzig till Nyhetsbyrån Siren.

RO:s beslut syftar till att vara vägledande för reklambranschens aktörer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.