Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamen kan vara miljöbov

Publicerad: 8 December 2010, 07:15

Hur mycket har din reklamkampanj påverkat klimatet? Mediebyrån Starcom har skaffat mätinstrument för reklamkampanjernas koldioxidutsläpp.


Ämnen i artikeln:

Starcom

Allt vad vi tar oss för ger i dag något slags koldioxidutsläpp som påverkar klimatet och kan vara ett reellt hot på sikt.

Det gäller även reklam och medieköp. Därför har mediebyråkoncernen Starcom MediaVest Group, SMG, och miljökonsulten Envido tagit fram ett verktyg, CarbonTrack, som ska mäta en kampanjs koldioxidutsläpp.

Enligt deras beräkningar släpper den brittiska reklambranschen ut 2 miljoner ton med koldioxid årligen. Det är jämförbart med att värma upp 364 000 brittiska hushåll.

Verktyget ska inte bara mäta koldioxiden pyser ut från reklambyråerna utan alla leverantörer och distributörer runt reklamkampanjer. Idén är att marknadschefer ska använda resultaten vid miljöcertifiering.
Det lär finnas en viss vinst att sälja CarbonTrack til bekymrade företag.

Men vad som inte framgår är vad det är som CarbonTrack bedöma. Transporter av pannåer? Lunch då kunden äter entrecote från Argentina?

Engelska reklambloggen More About Advertising är kritisk.

”Det är inte meningen att mediebyråer och deras personal ska ägna sig åt sånt här. Dom ska fajtas mot medieägare och uppföra sig illa”, skriver bloggen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Starcom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.