Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamen liknade faktura – RO fäller Bilprovningen

Publicerad: 16 februari 2022, 10:21

Bilprovningsbranschen har länge skickat ut reklamerbjudanden, inklusive inbetalningskort, med föreslagna tider till sina kunder. RO anser dock att Bilprovningens utskick inte är tillräckligt tydliga med att det rör sig om marknadsföring, varför de fäller bolaget.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenNyheterEllos

 

Ellos

I den senaste beslutsomgången fäller Reklamombudsmannen Ellos för samma sak man gjort tidigare i år.

Även i den andra fällningen är det en rea som omfattar ”nästan alla varumärken” och där ordet ”dyraste” har sällskap av en asterisk. Den här gången var det dock ett e-postutskick snarare än en sms-kampanj. Eftersom 84 av de 840 varumärkena som finns hos Ellos är undantagna tycker RO att ”nästan alla varumärken” är en vilseledande beskrivning. Precis som i det första exemplet anser RO att asterisken är tillräcklig för att kunden ska få en tydlig uppfattning om erbjudandet.

”Konsumenten kan enligt Reklamombudsmannen inte omedelbart eller med ett minimum av ansträngning uppfatta erbjudandets begränsning och asterisken kan därmed inte anses neutralisera det vilseledande intryck som påståendet som sådant ger. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.” skriver RO i sitt uttalande.

Ellos själva ansåg inte att sms:et var vilseledande dels på grund av asterisken och att det i sms:et var tydligt att erbjudandet inte gällde alla varumärken.

Bilprovningen

Reklamombudsmannens fällning av Bilprovningen kan få vidare konsekvenser för hela bilprovningsbranschen, eftersom utformningen av reklamen används är vanligt förekommande bland flera bolag.

I det här fallet skickade Bilprovningen ut ett brev med en ”inbjudan” inklusive föreslagen tid på att besiktiga bilen. Rubriken var ”Välkommen på besiktning!”. Längst ned i brevet fanns en Plusgiro-talong, vilket gör att brevet liknade en faktura. Om mottagaren var intresserad fanns det även information om när betalningen senast skulle vara inne. I brevet finns visserligen information om att mottagaren inte behöver göra något om hen inte vill ha tiden, men anmälaren anser fortfarande att det var vilseledande i och med att det på många sätt såg ut som en faktura. Hen hade heller aldrig varit kund till Bilprovningen.

I fällningen lutar sig RO mot tidigare praxis som slagit fast att reklam och erbjudanden som kommer med ett inbetalningskort har ”mycket höga krav” när det kommer till tydlighet. Även om det på flera ställen i brevet står att det rör sig om ett erbjudande snarare än om en faktura anser RO att det inte är tillräckligt tydligt att det rör sig om reklam. 

Bilprovningen å sin sida argumenterade för att den här formen av annonsering är branschpraxis som använts sedan tiden då det rådde monopol. De menar att kunderna i regel uppskattar att få den här typen av utskick och att det är tydligt att det rör sig om en frivillig bokning. 

Utöver Bilprovningen och Ellos fälls även Skalhuset för vilseledande marknadsföring gällande erbjudande om fri frakt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.