Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamen ökar på bio

Publicerad: 30 Juli 2008, 07:07

Reklamblocket före filmer på bio blir allt längre. SF, som är dominerande på den svenska biografmarknaden, kör nu allt fler filmer med 20 minuters reklam, som är deras egna satta maxgräns.


Tre aktuella filmer som just nu visas på SF. Kung Fu Panda, Mamma Mia och Hancock.

2006 såldes det reklam till bio för 74 miljoner kronor enligt siffror från IRM. Förra året ökade den försäljningen med 24 procent och hittills i år har SF sett en ökning med 10 procent. Det uppger Dagens Nyheter.

Den ökade försäljningen av reklam innebär att biobesökarna får sitta igenom allt längre reklamblock. SF har själva satt upp en maxgräns på 20 minuter reklam. Den är då fördelad på åtta minuter reklam och tolv minuter trailers för andra filmer. SF börjar visa reklamen sju minuter innan filmen och har som mål att filmen ska starta senast tretton minuter efter utsatt tid. David Bonnier, försäljningsdirektör för SF Media, säger till DN att ungefär var femte biovisning hos dem idag innehåller ett reklamblock på 20 minuter.

Enligt Konsumentverket finns det inga regler för hur mycket reklam som får sändas i samband med en film. Däremot kan de bedöma om filmbolagen visar filmen i rätt tid eftersom marknadsföringen ska leva upp till de uppgifter som står i annonsen.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.