Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamen som är för sexig för England

Publicerad: 25 november 2011, 09:36

Englands premiärminister David Cameron har tidigare i år uppmuntrat hårdare tag mot sexualiserad reklam. Nu har hans politik gett utslag. Axe/Lynx nya reklam nakenmodellen Lucy Pinder har stoppats.


Hygienvarumärket Axe/Lynx tillhör Unilever, en av världen största annonsör, och reklamen görs av ansedda byrån BBH. Reklamen, som riktas till män 17-27 år, är uppenbart grabbig i sin attityd men med ironisk underton.

Den nya kampanjen med engelska modellen och halvkändisen Lucy Pinder som presenterats senaste månaden tillhör dock inte Lynx och BBH:s bättre ögonblick.
Reklamfilmerna är helt enkelt inte speciellt roliga vilket är nödvändigt för att det inte bara ska bli plumpt.
Men det är inte avgörande. Mer allvarligt är att den självreglerande organisationen Advertising Standards Authority, ASA, har stoppat Lucy Pinder-reklamen. Det sker bara tre månader efter att David Cameron gick till storms mot sexualiserat innehåll i media i allmänhet och i reklam i synnerhet. Framför allt i reklam som kan ses av barn. Utspelet kom efter att en kristen organsiation hade presenterat en rapport media och reklam,
Cameron vill inte reglera media men hans utspel uppfattades av medie- och reklambranschen. Och stoppet av Lynxreklamen är troligtvis ett första tecken på att reklambranschen har hörsamma premiärministern.
Även om ingen i England i dag vill försvara den stoppade reklamen i dag så påpekar reklamkommentatorn Stuart Smith att Lucy Pinder allt som oftast uppträder betydligt mer avklädd i både magasin och dagstidningar och när det gäller tycke och smak så är tvi dagaran fylld med vulgär julreklam.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.