Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 14 december 2010, 06:02
De ansedda reklampriserna The One Show och D&AD har inlett ett samarbete. Det ska bli reklamens superliga.
I Sverige blev reklambranschen upprörd över Reklamallsvenskan.
Frågan är hur man ser på “The Pencil Rankings” som lanseras nästa år.
– Det finns många reklampriser men de två mest krävande, mest eftertraktade och rigorösa i den kreativa världen är The One Show och D&AD. Vi tänkte det var dags att erbjuda våra kunder – och deras kunder – en enkel och ytterst transparant mätare av deras kreativitet i denna ”Superleague of shows”, säger D&ADs vd Tim O'Kennedy i ett uttalande.
Amerikanska The One Show och brittiska D&AD har flera gemensamma nämnare. De är inte vinstdrivande, de bedömer bara det kreativa i reklamen och båda delar ut pennor i priser.
Samarbetet “The Pencil Rankings” är i princip en sajt där priserna i de olika tillställningarna poängbedöms och räknas samman. Både enskilda insatser, byråer och nätverks ska rankas. “The Pencil Rankings” ska även utse årets annonsör.