Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamens Zlatan

Publicerad: 10 September 2010, 13:39

Han har presenterats som reklamvärldens Zlatan – för Zlatan. Han har kammat hem en radda priser på Scholz & Friends och Naked. I våras slog sig dock Zeke Tastas fri och startade Wiley & Partners med Leo Dahlin och Robert Brink, som redan har blivit omfamnad av bransch och kunder. För Resumé summerar han det första halvåret på den nya byrån.


Ämnen i artikeln:

Robert BrinkWiley & PartnersZeke Tastas

truefalse

(Foto: Stefan Borgius)

Nyheten slog ner som en bomb i Reklamsverige i våras.

Efter sex framgångsrika år på Scholz & Friends och ett år på Naked valde Zeke Tastas att slå sig ihop med den gamle parhästen Leo Dahlin och ­Robert Brink för att starta Wiley & Partners. Namnet hämtade de från flygpionjären Wiley Post, mannen som tog fram en tryckutjämnande dräkt som fick honom att flyga högre än alla andra (senare dog han dock, i en flygkrasch). Men namnet pekar dock på det som trion vill uppnå med byrån, att våga testa och spränga gränser.
– I branschen är vi jäkligt dåliga på att ifrågasätta våra egna metoder, utan man kör på i samma spår, men ska man ändå gifta ihop sig med en kund och sätta­ karriärerna på spel, för det är det som det handlar om, så måste man göra det helhjärtat, ifrågasätta nuvarande mönster är nyckelordet, säger Zeke Tastas.

Från början var tanken att Zeke Tastas, eller Sergio som han egentligen heter men aldrig kallas, skulle blir författare eller konstnär. Det fick bli en kompromiss: reklam.
– I grunden är det samma sorts hantverk, att väcka en känsla och en tanke, säger
han.

Med rötterna i Buenos Aires och med ett katalanskt namn, snubblande likt vår kändaste svensk på Z – Zlatan – benämns och presenteras han ibland som reklamvärldens Zlatan. En gång för fotbollsstjärnan själv.
– Jag vete fan vart det kommer ifrån att jag kallas reklamens Zlatan, men det är jävligt smickrande.

Ser du själv någon likhet med honom?
– Jag skulle så gärna vilja göra det, och vara kreatören som alltid levererar och gör det där magiska. Men det skulle lika gärna kunna vara en inneboende rasism i att man liknas vid honom, att ”han är inte så dum, trots att han är brunare än oss andra”. Vilket som är det väldigt smickrande, men jag inbillar mig  inte att jag kan leva upp till det epitetet.

Zeke Tastas fyllde nyligen 35, men har redan en lång karriär bakom sig. År 2003 slog han sig ihop med Kay Höök, Arvid Svanvik, Edvin von Werder, Richard Westerståhl och grundade Scholz & Friends. Innan dess arbetade han på Ogilvy, Framfab, och byrån Day8 i Örebro. Strax före Wiley & Partners handplockades han till Naked som byråns kreative chef.
– Naked är en sjukt bra byrå, och Fredrik Svensson och Johan Falk är riktigt duktiga, men det var samtidigt jobbigt att jobba där, för att ett – de är så sjukt snygga, så man kände sig verkligen ful som stryk i närheten – och två – det var väldigt ovant att inte få bestämma helt själv, utan ha en chef över sig.

Upprinnelsen till Wiley & Partners, kom sig av att han och Leo Dahlin som hade hängt ihop på Scholz & Friends började spåna på om man inte skulle göra något ihop igen.
– Vi hade teamat ihop i många år och funkar bra ihop, och kände att det var på tiden att starta något eget, sedan så behövde vi en vd som kunde tillföra det vi inte hade och som kändes trygg att starta något helt nytt med, i Robert Brink fann vi allt det.
– Om jag och Leo står för det kreativa, så är det Robert som håller i det osynliga kopplet, och vägleder mig rätt.

Än så länge har han dock bara behövt rycka i kopplet en gång.
– Jag hade en idé om att göra en film med elektriska stolen och att personen som grillades luktade gott för att han hade ätit gott strax innan. Så här i efterhand är jag glad att Robert hindrade mig, med lite distans kan jag känna att det var en ganska smaklös idé.

Sedan starten huserar byrån på Grev Turegatan 7, fyra trappor upp. I hallen välkomnas man av en golfbag, i ett av rummen där vi slår oss ner blänker taket i guld. De kolsvarta väggarna ramar in rummet. I hörnet står en grön kakelugn. I dag har byrån sju anställda, i förra veckan rodde man hem det nordiska kontot för McVitie’s.

Hur är du som creative director?
– Jag såg häromdagen en kravlista i Campaign och fick panik över vilka egenskaper en cd ska ha, han ska vara: kreatör, ledare, inblandad i strategin för byrån, god estradör, kravlistan är oändlig. Jag har långt ifrån alla det där, jag är exempelvis en skitkissig ad, men jag är en bred amatör med bra översynsblick. En reklamamatör, det är nog det som kännetecknar mig bäst.

Vad är du mest stolt över hittills i karriären?
– Faktiskt Wiley, den korta tiden här har varit fantastisk, vi gör något som är annorlunda, och något som jag är ärligt stolt och glad att vara en del av.

Du har tidigare klagat på att det är för lite rock’n’roll i branschen. Hur mycket rock’n’roll är Wiley?
– Haha, det är sjukt mycket rock’n’roll. Men det jag menar med rock’n’roll är att jag tycker att man inte ska låtsas vara något som man inte är. I den här branschen finns det två kategorier: tråkiga konsulter i illasittande kostymer och introverta svåra konstnärer med scarf och sotarmössa på sniskan. Men tack och lov börjar det bli okej att inte vara så ”reklamig” utan mer rock.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att faktiskt kunna ringa någon som man tycker är lite spännande och säga: ”Hej, ska vi träffas över ett glas?” Det är jävligt förlösande.
– För några år sedan hade jag en mindre kris och började ifrågasätta hur fan jag kunde jobba med ­reklam. Jag var inte en kirurg och räddade liv hela dagarna, och jag körde inte folk till jobbet, som busschaufförer gör. Men jag laddade varumärken med mening och sammanhang människor emellan och skapade tillhörighet. Det känns som om jag tillför något som blir allt viktigare.

Vilket varumärke arbetar du helst arbeta med?

– Jag saknar Nike, det var en kul kund att arbeta med. Men överlag är det svårt att säga en drömkund, jag vill jobba med ett varumärke som har en ledning med självinsikt, vad de sedan säljer är helt irrelevant, det handlar om att skapa kommunikation som ger mening, oavsett vilket märke det gäller...

Zeke Tastas

Född: I Buenos Aires tangokvarter  Bor: I en resväska  Tjänar: Mindre än förut och mer än innan dess (954 400, tax. ink.-09)  Familj: Flickvännen Ellie och barnen Mio, 12, och Malou, 7  Sportar: Spontandans  Drivkraft: Förändring  Kan inte leva utan: Förändring  Tror på: Förändring  Mål i livet: Att aldrig sluta förändras  Motto: When in doubt, dance  Stjärntecken: Lejon  Modeförebild: Christoffer Dymling  Bästa reklamkampanj någonsin: I am still here

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.