Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamfilmen ska minska läskdrickandet – med Coca Colas slogan

Publicerad: 11 december 2014, 12:13

Den mexikanska befolkningen har procentuellt sett en större andel överviktiga än USA. I en nationell reklamfilm lägger man nu skulden på Coca Cola – samtidigt som man använder deras slogan i reklamfilmen, skriver Quartz.


Folkhälsoinstitutet i Mexiko sätter in offensiva åtgärder för att minska läskdrickandet i landet som tros vara en stor orsak till befolkningens höga andel överviktiga.

I reklamfilmen lånar man Coca Colas slogan ”Haz Feliz en alguien” (Gör någon glad), men istället för att visa julfirande människor som dricker Coca Cola, visar man familjer vars julfirande har blivit förstört på grund av diabetes typ 2.

I reklamfilmen ställs frågan ”Vad skulle göra dig glad den här julen?”
”Att min pappa var här med oss” svarar en liten flicka.
”Att min mamma kunde se hennes barnbarn” säger en kvinna som håller ett barn medan hon sitter bredvid sin blinda mamma.
”Att min pappa kunde spela fotboll med mig” svarar en pojke samtidigt som han räcker över en fotboll till sin pappa som sitter i rullstul med ett amputerat ben.

Efter dialogen följer statistik över hur många som blir blinda till följd av Diabetes typ 2 och hur många som tvingas amputera ett ben  till följd av sjukdomen.

Tittaren uppmanas sedan att ”göra någon glad” genom att dela reklamfilmen och ta bort läsken från bordet.

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.