Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamfilmen som gav "Soccer" tittarrekord i USA

Publicerad: 21 augusti 2013, 13:18

Manchester United med Premier League-bucklan

Foto: Colourbox

Över 3,4 miljoner amerikanska tittare sågs NBC Sports sändningar från engelska Premier League i helgen – vilket är tittarrekord. Bakom succén ligger en massiv marknadsföringskampanj och en reklamfilm som driver med jänkarnas ointresse för sporten.


Ämnen i artikeln:

NBCPremier League

Fotboll är knappast en folksport i USA. Men efter en omfattande kampanj har de amerikanska tv-kanalerna lyckats attrahera fler tittare än någonsin. Enligt NBC Sports hade kanalen 3,4 miljoner tittare under sina sju sändningar från strarten av Premier League, den engelska fotbollsligan.

Ett rekord och en ökning med 52 procent jämfört med ESPN och Fox:s premiärsändningar under förra året.

I marknadsföringskampanjen ingår en uppmärksammad reklamfilm där skämtar komikern Jason Sudeikis om okunskapen kring europeisk football i USA under daglinnen: "Det är fotboll, bara inte som vi känner till den"

Filmen där komikern agerar en klassisk NFL-coach (amerikansk footboll reds. anm.)  som försöker ta över London-klubben Tottenham Hotspur har snabbt blivit en viral succé med 4,5 miljon tittare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

NBCPremier League

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.