Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamfilmen som spöar Matrix

Publicerad: 12 november 2008, 07:43

Grey Londons nya reklamfilm för Toshiba använder en banbrytande metod.
Byrån använde 200 digitalvideokameror och den unika tekniken timesculpture som är häftigare än filmen Matrix.


Toshiba lanserar en ny teknik som man kallar upscaling för sitt sortiment av hemelektronik. Därför förväntade man sig något unikt från sin reklambyrå Grey London.

Grey tog hjälp av produktionsbolagen The Mill och Hungry Man. Filmen cirkulerar runt en grupp människor som gör ”omöjliga” uppgifter. Några slänger ut färg som kommer tillbaka till färgburken, andra gör fysiskt omöjliga armhävningar.

Inget i filmen är dataanimerat, enligt teamet bakom filmen, men man använder en teknik som kallas timesculpture och bygger vidare på Matrixfilmens spektakulära teknik.

Men i stället för att rotera en stillbild i 3D roterar man runt rörliga bilder. Eller snarare en mängd rörliga bilder som sammanställts i en rytmisk film.

Toshiba beskriver filmen som ”…ett perfekt kollage av manipulerade delar av tiden…”.

Kampanjen kostar 3 miljoner pund, 37 miljoner kronor, att producera.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.