Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamfilmerna som går bäst på YouTube

Publicerad: 3 Maj 2017, 07:11

Malin Stark är industry manager för YouTube Sverige.

YouTube har sammanställt de reklamfilmer som gått bäst på plattformen under årets första kvartal.


Ämnen i artikeln:

PoolReklamYoutubeGoogle

YouTube har sammanställt de svenska reklamfilmer som gått bäst på YouTube under Q1. Uträkningen baseras på en algoritm som räknar bland annat organiska visningar, betalda visningar och visningstid. Förstaplatsen kniper flygbolaget KLM Royal Dutch Airlines som i samband med en kampanj för flygresor till Amsterdam lanserade en egen sko. Kampanjen är framtagen av Pool.

Malin Starck är industry manager på YouTube Sverige och kommenterar resultatet för Resumé.

Finns det något gemensamt för de kampanjer som tog topp 5-placeringar?
– På det här kvartalets topplista kan vi tydligt se en stor bredd och blandning av reklamfilmer. Vi har både mer traditionella filmer med produkt och pris, såsom ICAs, och en 21 minuter lång film om smink och relationer (Lyko). Något som topp 5-placeringarna har gemensamt, med undantag för ICA, är att de alla är långa. Slutsatsen vi drar av detta är att långa filmer fungerar, bara de är relevanta för målgruppen – vilket de blir genom rätt utformning och innehåll, berättar hon.

Hur bör man tänka för att lyckas med sina YouTube-annonser?
– Starta starkt! Det är viktigt att fånga tittarens uppmärksamhet, väcka intresse och locka till fortsatt tittande. Några saker vi ser som driver längre tittande, och minimerar andelen som väljer att trycka på "skip", är att involvera kändisar, arbeta med humor eller förstås addera någon typ av spänning och starka känslor. Tänk också på att använda de första fem sekunderna smart och se dem som en exponeringsmöjlighet. Även om tittaren väljer att skippa annonsen så ser dem ju de första fem sekunderna först.

– Var relevant för din målgrupp! Tänk på alla möjligheter som finns givet att det är en digital plattform, alla insikter du kan få om dina målgrupper och hur du kan nå dem i rätt ögonblick, med anpassade budskap. Arbeta mer dynamiskt med den kreativa utformningen för att verkligen vara relevant med ditt budskap och ta gärna fram flera versioner och filmlängder. Likväl som du ibland vill kommunicera något som kräver tid, där du vill väcka känslor, räcker det andra gånger gott med bara några sekunder för ett kompakt och direkt budskap. Sist men inte minst - lär av YouTube-stjärnorna! De är genuina och passionerade kring det de skapar på YouTube, vilket lockar tittande. Se vad som finns där ute på plattformen, och inspireras av hur våra största YouTube-stjärnor jobbar, avslutar hon.

Topp 5

1. KLM: Nu släpps vår egen sko!
Varumärke: KLM Royal Dutch Airlines
Byrå: Pool
Mediebyrå: Storm Digital

2. Nikon: MONARCH HG | Binoculars | Wide Field Of View
Varumärke: Nikon Europe
Byrå: Smarthouse
Mediebyrå: MediaCom

3. ICA reklamfilm 2017 v.4 - Casanovorna intygar
Varumärke: ICA
Byrå: King
Mediebyrå: IUM

4. KappAhl - Feel The party del 2 Malmö - Trailer
Varumärke: KappAhl
Byrå: Fredag
Mediebyrå: MEC

5. Lyko: Relationer och sminkning - vem gör man sig iordning för? Gustav & Johanna
Varumärke: Lyko
Byrå: Inhouse
Mediebyrå: Inhouse

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

PoolReklamYoutubeGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.