Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamfilmerna som ska frälsa Eniro

Publicerad: 18 oktober 2010, 12:40

Rapporteringen om Eniro har senaste tiden handlat om skuldberg och arga banker. Nu kommer ödeskampanjen som ska skänka ett ljusare skimmer åt varumärket. DDB ska hjälpa sökmotorn att återuppfinna sig själv som köpmotor.


Nya banners låter intresserade testa på Eniros utökade sökfunktioner omedelbart.

Nu är tanken att Eniro ska bli mer än en elektronisk version av telefonkatalogen.
– Varje dag och överallt exponeras vi för saker vi skulle vilja köpa, vår roll blir att visa VAR man kan köpa det. Oavsett om det är en fysisk butik eller en Onlineshop, säger Eniro Sveriges marknadschef Jonas Dahlquist.

Den nya kampanjen har dragit igång nu på måndag och eniro.se har därmed kompletterats med funktionen att kunna söka på produkter och tjänster.

– Vi har därför gjort en reklamfilm som hyllar köpet. Därtill visar vi att det finns saker att köpa i alla miljöer. För att uppmärksamma tv-tittaren på det har vi gjort ett unikt samarbete med ett flertal tv-kanaler, där vi i kanalernas redaktionella material pekar på saker man kan köpa. Vi kommer också använda andra företags reklamfilmer och kommunicera vårt budskap på ett annorlunda sätt, säger Jonas Dahlquist.

Förutom filmer går kampanjen även ut digitalt med speciella banners där intresserade kan söka direkt i bannern och därtill samarbete med stora bloggare.

Förutom DDB Stockholm och Eniro Sverige har mediabyrån MEC deltagit i arbetet med det nya konceptet.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.