Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamfinansierat bredband är här

Publicerad: 16 Februari 2012, 10:44

Carl Aspenberg, grundare och styrelseordförande för IntJoors Sverige.

Nystartade Jooors släpper ett reklamfinansierat mobilt bredband helt utan bindningstid och månadsavgift. För ändamålet används TeliaSoneras mobila nätverk: – Det blir lite som om man har en stor skylt vid Norrtull. Oavsett varför du rör dig där måste du se den, säger Carl Aspenberg, grundare och styrelseordförande för IntJoors Sverige.


Joors mobila bredband ska finansieras genom reklamintäkter från de  stora TV- och internetannonsörerna i Sverige.

Enligt Carl Aspenberg sätter Joors affärslogik helt nya trender inom telekom- och  mediesegmentet:
– Vår reklam dyker upp vid själva accessen till  skillnad från hur det ser ut idag med webbreklam där den bakas in i  olika webbplatser, säger han.

Joors använder TeliaSoneras mobila nätverk och betalar avgift för detta enligt ett klassiskt wholesale-avtal.

Joors  mobiltjänst innebär att användaren slipper betala månadsavgift och har  heller ingen bindningstid. Tjänsten erbjuder access upp till 10Mbit/s.

Användaren måste dock betala en engångsavgift på 499 kronor för att ta  del av tjänsten. Då tjänsten precis släppts finns det inte så många  kunder ännu – den släpptes för tre veckor sedan.

Joors har idag två  annonsörer som testkör. Dels kortföretaget re:member dels matleverantören Gooh.

Joors har cirka 500 användare i dagsläget, men detta är alltså bara  början, enligt Carl Aspenberg.

Det har ju funnits reklamfinansierad telefoni. Det blev ingen hit, utan folk störde sig på  att samtalen avbröts med olika reklambudskap. Varför skulle det här gå  bättre?
– Jo, det stämmer, men här är den stora skillnaden att du  möts av reklambudskap då du loggar in. Men inte efter det, säger Carl  Aspenberg.

Joors annonsförsäljning ska helt pch hållet hanteras av dess  säljpartner Joors Media. Företaget skapades under 2011 av Admore Media Sales.

Grundarna  bakom Admore Media Sales har sedan tidigare lång erfarenhet  av  publicister som Expressen, TV4, Kanal 5 och under de sista åren har   Admore hjälpt Tradera.com med dess displayaffär.

Joors  grundades av IntJoors Sverige, vilket består av en grupp  entreprenörer  med bakgrund inom mobil telekommunikation, reklam och  media.

Investerare inkluderar bland annat Malaysias största engelskspråkiga tidning Star.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.