Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamfluga – sätta skräck i mottagaren

Publicerad: 8 november 2013, 15:02

Toronto-baserade John St. har gjort en grej av att parodisera reklamtrender. Först gjorde man sig lustig över case-studies, sedan kattreklam och nu tar man det här med galna upptåg till en helt ny nivå.


– Vi försöker att få konsumenten att engagera sig på ett sätt som man  aldrig har skådat tidigare. Bra reklam ska få dig nervös. Skrämma dig.  Alla framgångsrika varumärken gör det, men vi tar det till nästa nivå –  ExFEARiental.

Det berättar den kreative chefen Chris Hirsch hos John  St. i den påhittade videon om byråns senaste reklamfilmer.   Reklam som  sätter skräck i dig – så kallad ExFEARiental.

– Rädsla frigör  adrenalin, vilket är direkt relaterat till ditt minne. Så vi  bokstavligen bränner in varumärket i deras hjärna, säger Megan Towers,  ”ExFEARience planner” i fejkfilmen.

John St. har bland annat skapat  påhittad reklam med babys som blir stulna och ett par som blir  överfallet i sitt hem mitt i natten.

– Han blir jag riktigt rädd för, säger Megan Towers när man tittar på bilder över olika förbrytare.

När  mamman som har blivit av med sitt barn fullständigt håller på att bryta  ihop kommer en person från ”reklambyrån” med ett stort leende på  läpparna och säger ”lugn, lugn. Du är med i en reklamfilm.

Sedan visar det sig handla om reklam för en deo med budskapet ”Fresh under stress”.

Paret  som överfalls mitt i natten hamnar plötsligt mitt i reklam för ölet  Coggin´s och parollen ”Rough days call for a smooth beer”.

– Enbart  under förra året hade vi 17 besöksförbud, 15 stämningar och en  15-procentig ökning av varumärkeskännedomen. Rädsla fungerar. Så enkelt  är det, säger Megan Towers.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.