Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamförbundet och Exportrådet ska sälja svensk reklam

Publicerad: 16 Januari 2008, 09:16

Exportrådet ska hjälpa svenska reklambyråer att ta sig an utländska uppdrag. Enligt Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell räcker inte tävlingarna som marknadsföring på exportmarknaden.


Pia Grahn Brikell, vd på Reklamförbundet.

– Tävlingar är fortfarande ett jättebra sätt att marknadsföra sig på. Men om du ser på Cannes så är det främst andra byråer som är där. Vi vill nå annonsörerna på ett bättre sätt.

Det säger Pia Grahn Brikell om nya samarbetet med Exportrådet som ska hjälpa byråer att få uppdrag utomlands.

Hosuk Lee-Makiyama är projektledare på Exportrådet och har ett förflutet bland annat på Leo Burnett. I Exportrådets styrelse sitter dessutom Sven-Olof Bodenfors som ska ge draghjälp åt projektet. Först och främst vill man ”öka kunskapen om den svenska reklambranschen hos Exportrådets 50 kontor i olika länder”. Dessutom ska alla som vill erbjudas rådgivning kring internationella affärer. Ulandsbesök är inplanerade för att knyta samman svenska byråer med internationella annonsörer.

– Vi har en väldigt framgångsrik reklambransch men det är få byråer som har uppdrag på andra marknader, säger Pia Grahn Brikell.

Är det inte bättre om de vinner priser i Cannes först?
– Det fungerar inte så, det vet alla. Uppdragen kommer inte bara, det är ett ständigt krigande. Det är vanligare att uppdrag flyttar ut från Sverige. Och ta IKEA som exempel, de har en bra svensk byrå hemma men på utländska marknader har de lokala byråer – varför har de inte en svensk byrå globalt?

De byråer som har flest internationella uppdrag är i dag webbyråerna och produktionsbolagen som jobbar med webben. Flera av dem har merparten av kunderna internationellt och det var också dessa som vann flest priser i Cannes i somras.

Fiaskot i print förklarades med att svensk reklam är mer copybaserad och fungerar inte lika bra utomlands. Men Pia Grahn Brikell menar att det inte är något hinder, för det är inte uttrycket det handlar om:

– Det finns en massa kompetens på byråerna både strategiskt och kreativt sett och väldigt spännande idéer. Jag är lite ledsen över att man talar om det svenska ”modeundret”, ”musikundret”, ”designundret” men inte ”reklamundret”. Det beror väl på att vi inte gör muttrar och skruvar utan säljer tjänster, säger hon.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.