Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamförbundet rustar för lågkonjunktur

Publicerad: 31 Januari 2008, 15:30

Reklamförbundet rustar inför en annalkande lågkonjunktur. Ett nytt samarbete med börsnoterade HR-företaget Wise ska bland annat hjälpa byråerna att mjuklanda personalfrågorna. – Nästan 90 procent av de byråledare vi frågat vill ha hjälp med personalfrågor, säger Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell.


Pia Grahn Brikell. Foto: Erik Esbjörnsson.

Stålbadet efter IT-kraschen, åren 2002-2003, tog knäcken på många byråer.

Reklamförbundets vd Pia  Grahn Brikell minns dem väl. Hon arbetade som reporter på Resumé under de åren.

– Det gick inte en dag utan att någon byrå ringde och berättade att de skulle gå i konkurs eller tvingades att göra sig av med stora delar av personalen.

Förbundet tappade ett 30-tal medlemmar på grund av konkurser.

För många byråledare blev krisen även en plågsam påminnelse om att personalfrågorna var eftersatta.

De formella bristerna var många. När det var dags att sparka folk saknades till exempel i många fall regelrätta anställningsavtal.

– Det spädde på de negativa effekterna för båda parter, uppsägningarna blev ofta både jobbigare, mer utdragna och dyrare, säger Stefan Wikström, HR-konsult på Wise.

Han betonar att HR-arbetet är en hygienfaktor i såväl hög- som lågkonjunktur.

– HR handlar lika mycket om att hjälpa människor i karriären, både när den är på väg upp och den är på väg utför.

Enligt Stefan Wikström borde varje företag som vuxit till runt 50 anställda ha en anställd person som arbetar med HR.

– Men redan vid runt 5-10 anställda krävs en struktur kring HR-frågor, från anställning till anställnings upphörande. Det sker hela tiden förändringar inom det här området, inte minst arbetsrättsligt. Och det är svårt för de flesta företagsledare att hänga med.

Många tog också lärdom de tuffa åren, inte minst de stora och resurstarka byråerna.

– I dag har byråer som Brindfors, Storåkers och Ogilvy anställda på HR-funktioner, men många mindre byråer har inte de resurserna, säger   Pia Grahn Brikell   .

Men Stefan Wikström anser att reklambranschen fortfarande är förhållandevis oreglerad.

– Det märks inte minst vid just anställningar, som ofta sker under informella former där kontakter oftast är viktigast. Det kan till exempel innebära att man missar att upptäcka att en person lider av ett missbruk eller har andra problem.

Pia  Grahn Brikell   tror att en viktig anledning till att frågorna inte prioriteras mer är just rekryteringen till chefspositioner.

– Många byråledare är kreatörer från början. De försöker dela sin tid mellan det formella vd-jobbet och kreatörens. Det är en svår balans. Jag behöver bara gå till mig själv. Det var först när jag själv blev vd som jag insåg hur mycket tid personalfrågor tar.

Den här gången tänker alltså Reklamförbundet vara mer förberett på frågorna som strömmar in i en lågkonjunktur.

Förbundet ser redan nu en avmattning, inte minst i form av ett minskat antal nyrekryteringar.   Och just nu kyls börsen av rejält.

– Reklammarknaden brukar reagera ungefär ett halvår efter börsen. Vi får se om tillväxten inom internet kan stå emot.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.