Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 februari 2008, 10:06
"Ingen reklam tack!”. Så står det på brevlådan hemma hos Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell. Här är bildbeviset. – Det är de gamla ägarna som klistrat på den skylten, säger hon till Resume.se.
Brevlådan hemma hos Pia Grahn Brikell. Foto: Rickard Kilström.
Mer än vart tredje hushåll var i december 2007 anslutet till Nix-registret. Och vart tredje hushåll i Stockholm tackar nej till reklam i brevlådan – riksgenomsnittet ökade från 19 till 22 procent mellan åren 2006 och 2007.
Nu kan Resume.se avslöja att till och med Sveriges kanske största reklamälskare – Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell – har en skylt med texten ”Ingen reklam tack – men gärna Nacka Värmdö Posten” på brevlådan utanför villan i Älta utanför Stockholm.
Pia Grahn Brikell. Foto: Peter Willebrand.
Resumé har bildbeviset – och Pia Grahn Brikell bekräftar att det är hennes brevlåda på bilden när Resume.se når henne för en kommentar.
– Det är de gamla ägarna som klistrat på den skylten. Jag visste inte ens om att den satt där. Jag skulle aldrig kunna sätta dit en sådan skylt – den ska självfallet bort. Vi är relativt nyinflyttade och har tänkt att köpa en ny postlåda, säger Pia Grahn Brikell , som samtidigt meddelar att hon får hem direktreklam trots allt.
– Vi har en annan typ av postlåda också och där hamnar direktreklamen, säger hon och fortsätter:
– Jag är löjligt galen i reklam och en stor reklamkonsument, så att den där skylten är kvar är bara slarv.
Hur värderar du direktreklamen?
– Det är en precis lika viktig pusselbit i helheten i marknadskommunikationen som andra kanaler.
Om någon i familjen vill ansluta sig till Nix-registret eller sätta upp en ny "Ingen reklam tack"-skylt på den nya brevlådan – vad säger du då?
– Det är inte tillåtet.
Magnus Helander