Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamfotografer startar fotokollektiv

Publicerad: 22 april 2013, 07:51

Foto: Edit sthlm

Fyra av Sveriges mest etablerade mode-, film- och reklamfotografer startar tillsammans med Åsa Hultman Fotograf Kollektivet Edit för att utveckla bildspråket och fotografi.


Det är de välkända fotograferna Jesper Brandt, Henrik Halvarsson, Gösta Reiland och Ola Bergengren som skapat kollektivet. De arbetar med exklusiva varumärken så som H&M, Acne, Louis Vuitton, Giorgio Armani, Peak Performance, Prada med flera.

– Edit är ingen agentur utan något så exklusivt som ett kollektiv. Vi är en sammanslutning av, till att börja med, fyra erfarna fotografer och vänner — Ola Bergengren, Jesper Brandt, Henrik Halvarsson och Gösta Reiland. Våra uttryck är väldigt olika. Det som förenar oss är vår långa yrkeserfarenhet och, framför allt, vår kärlek till fotografin, detta underbara hantverk och magiska visuella uttrycksmedel säger fotograferna i ett pressmeddelande.

På kollektivets hemsida finns medlemmarnas portfolios och man planerar också att bjuda in gästredaktörer som ska presentera medlemmarnas och andras bilder i olika kreativa uttryck.

– Kollektivet som form möjliggör för fotograferna att fokusera på själva skapandet istället för produktionsformen. Min uppgift blir att samordna och underlätta för kollektivets nästa kreativa våg, säger Åsa Hultman, som kommer att representera Fotograf Kollektivet Edit sthlm.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.