Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Reklamgiganternas storgräl

Publicerad: 29 Januari 2008, 07:52

Reklamindustrins tyngsta elefanter storgrälar för öppen ridå. Vid toppmötet i Davos idiotförklarar WPP:s Sir Martin Sorrell och Publicis Maurice Levy varandra.


Det har hettat till i reklam- och medieindustrin. Franska reklam- och mediekoncernen Publicis presenterade nyligen ett samarbete med Google. Samarbetet är inte exklusivt men båda företagen ska utbyta kompetens med varandra. Publicis som äger bland annat reklambyrånätverket Saatchi & Saatchi och mediebyrånätverket Starcom får tillgång till Googles tekniska know-how. Google i sin tur ska få lära sig analys och medieplanering av Publicis.

Google har genom sökordsmarknadsföring blivit en gigant i reklamvärlden men företaget har betonat att man inte har planer på att starta reklambyrå. Brittiska reklamgiganten WPP:s koncernchef Sir Martin Sorrell har beskrivit Google som en ”frenemy”, på kort sikt en vän som koncernens mediebyråern kan samarbeta med men på lång sikt en fiende som tar affärer från WPP.

Sedan länge har det rått en hövlig men öppen schism mellan Sorrell och Publicis koncernchefen Maurice Levy. Sorrell har aldrig varit sen att påpeka hur litet Publicis är jämfört med WPP. När Publicis förra året köpte digitala byrån Digitas blve koncernen omgående världsledande på digital marknadsföring. Sedan spelade det ingen roll hur många digitala byråer som Sorrell på WPP köpte.

Men Publicis samarbete med Google blev för mycket för Sorrells självkänsla. I en intervju med Reuters vid det ekonomiska toppmötet i Davos menade han att det bara handlad om en tom överenskommelse som Publicis blåst upp.

– Nästa gång jag möter Eric Schmidt (Googles vd) ska vi skicka ut en pressrelease om det. I morse mötte jag Maurice Levy – betyder det att vi har ett joint venture nu, frågade han ironiskt och följde upp med ytterligare en släng mot sin franske konkurrent:

– Jag tror att Maurice har avslöjat sin akilleshäl när det har kommit till teknologi.

Med de munsbitarna gick Reuters till Maurice Levy för en kommentar.

Levy var inte sen aty ge igen.

– Jag är ledsen att Martin sa så – det är verkligen billigt men troligtvis beror det på hans brist på teknisk förståelse.

– Han är finansiär och jag är ingenjör och du förstår skillnaden. Jag är nöjd med vad vi har gjort och jag är ledsen att min käre vän inte har förstått.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.