Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamjättens vinst nästan halverad

Publicerad: 27 augusti 2009, 09:45

Vinsten för WWP – världens största kommunikationsnätverk – minskade 47 procent andra kvartalet.


WPP, som bland annat äger Grey, Ogilvy och Mediaedge, är ett lackmuspapper på det ekonomiska läget i den globala kommunikationsbranschen.
Och när bolagets grundare och vd Sir Martin Sorrell uttalar sig om läget lyssnar hela branschen.

I går presenterade nätverket rapporten för andra kvartalet 2009. Den visar bland annat att vinsten nästan halverades andra kvartalet: ned 47 procent, jämfört med samma period förra året, till 179 miljoner pund före skatt.

Vinstutvecklingen avspeglar intäktsutvecklingen.  Intäkterna första halvåret föll med 8 procent, mot förväntade 4 procent.

En av slutsatserna från rapporten är att WPP blivit mindre beroende av traditionell reklam. Drygt 60 procent av intäkterna kommer från andra verksamheter, som pr och rådgivning.  Det hänger bland annat samman med att WPP gjort en rad stora förvärv inom just andra områden, som till exempel undersökningsbolaget TNS.

Sorell spår en nolltillväxt under nästa år.

Kris och synergijakt har inte gått medarbetarna förbi. Drygt 6500 personer har fått lämna nätverket de senaste 12 månaderna.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.