Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamkanalen som lyfter

Publicerad: 22 september 2009, 11:07

Reklammarkanden har fallit som en sten i år. Men Luftfartsverkets reklamförsäljning trotsar den negativa trenden.


Christer Skeppner, på LFV.

Division Flygplatsgruppen på Luftfartsverket säljer reklamplatsen på och utanför svenska flygplatser – utom Arlanda och Bromma. De senaste åren har reklamförsäljningen ökat rejält. Mellan 2006 och 2008 steg intäkterna med 60 procent till 40 miljoner kronor. Och även i år när i stort sett alla andra annonskanaler backar ser det ljust ut.
– Ja, vi ligger över fjolårets intäkter. Nyligen rekryterade vi två nya säljare och söker nu ytterligare en person, säger Christer Skeppner, säljchef, LFV, Division Flygplatsgruppen.

Förklaringen till att försäljningen har ökat är dels att själva annonsbokningen har förenklats. Tidigare hade varje flygplats försäljningsansvaret, men nu kan man boka allt med ett samtal.
– Sedan har vi varit tydligare med vilken köpstark målgrupp man når. Det har gjort att vi fått in fler annonsörer inom business-to-consumer.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.