Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Reklamknallen

Publicerad: 26 mars 2012, 08:39

Årets vinnare i tävlingen 48H

Citypaketets studenttävling 48H avgjordes i helgen. Förstapriset gick till ett team med elever från Forsbergs, Linköpings universitet och Stockholms universitet.


I helgen avgjordes Citypaketets studenttävling 48H. En reklamtävling där studenterna får 48 timmar på sig att komma med en färdig kampanj. Uppdraget: att utforma en annons för mentorprogrammet ”Stella” som arbetar med att hjälpa och stärka unga tjejer. 87 stycken kampanjer lämnades in efter 48 timmar.

Cirka 350 stycken studenter var med i tävlingen, en blandning av elever från bland annat Stockholms universitet, Berghs School of Communication, Hyper Island, Linköpings universitet och Forsbergs. Petter Magnusson, projektansvarig för 48H, berättar för Resume.se att uppdelningen sett ungefär likadan ut de tidigare åren. Men årets tävling hade fler Hyper-studenter då print och digital inkluderats i tävlingen.

Vad som förvånar Petter Magnusson var att inga från Hyper Island syntes på prispallen.

Nedan presenteras första, andra och tredje plats med juryns motivering:

Förstapris:
Madelena Stunis, LiU, AD, Magnus  Ekbladh Forsberg Copy, Samuel Kantala, SU, Strateg

Utförande ska vara relevant, tydligt och skapa förståelse. Strategi, bild och copy ska fungera ihop. En enig jury, en klar vinnare, en osäker investering.

Andra pris:
Olle Lagerqvist, YH, AD, Rebecka Kockgård Forsbergs Copy, Emil Kretz, SU, Strateg

Oftast är den strategiska tanken grunden till en bra annons, så är det inte i det här fallet. Men med en blixtsnabb idé och en finurlig rubrik kommer man långt. När den dessutom levereras med utmärkt hantverk lyckas ni få juryn mycket sugna på ett diskret möte.

Tredje pris: (print och digital)
Print
Martin af Ekenstam, Forsbergs, AD, Lisa Sandbladh Berghs Copy, Emma Loberg, SU, Strateg

Ett bidrag med den starkaste insikten om att alla måste få kraft och förmåga att själva lösa sina problem. Att med lite självförtroende kommer de stora förändringarna. Men det krävs oftast ett stort mod för att förändra det lilla i vardagen. Vissa kommer säkert att sakna hennes osäkerhet – men inte vi!

Digital:
Martin af Ekenstam, Forsbergs, AD, Lisa Sandbladh Berghs Copy, Emma Loberg, SU, Strateg

Digitalt behöver inte vara en banner, kampanjsajt eller en mobil applikation. Det kan vara så enkelt som att skicka ett SMS.

– Jag har tidigare bara följt 48H från håll, men jag måste säga att jag är djupt imponerad av både hur hela projektet har genomförts som alla som varit med och tävlat. Vilket otroligt engagemang och skön energi, säger Lars Axelsson, vd på The Brand Union och ordförande för tävlingsjuryn.

Erika Siljendal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.